spectra van halogeenzouten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

spectra van halogeenzouten

Ik heb geïnteresseerd in de vraag hoe de spectra van de halogeenzouten onderling verschillen. Welk zout, KF, KCl, KBr of KI absorbeert VIS het beste en waarom?

En vinden we dezelfde verschillen ook de IR van de halogenen zelf.

Dus ben ik weer op zoek naar goede site waar deze spectra vergelijkend te zien zijn.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: spectra van halogeenzouten

Waarom spectra van zouten verschillen is zeer moeilijk te beantwoorden, ben ik bang.

Bedoel je met VIS-spectra de absorptiespectra van de vaste kristalvorm of van een oplossing? De kristalvorm, indien geslepen, laat volgens mij alle VIS wel door, onafhankelijk of je nou KF, KCl, KBr of KI hebt. De korrelvorm geeft reflectie, maar dat is door de vorm van de kristallen en heeft niet direct te maken met de stof zelf.

In een oplossing heb je geen KX maar K+ en X-, als je dan al VIS-absorptie ziet zal het denk ik hooguit door onzuiverheden komen.
En vinden we dezelfde verschillen ook de IR van de halogenen zelf.
Je kan sowieso VIS-absorptie van een zout niet vergelijken met de IR-absorptie van een element van dat zout. Daar komt bij dat je dan wilt kijken naar absorptie van X2, en dat kan je dus ook niet vergelijken met het KX-VIS-absorptiespectrum.

Om echt precies de reden aan te geven van een verschil in absorptie tussen twee stoffen, moet je in de quantummechanica duiken. Als je daar in thuis bent kan je proberen te voorspellen hoe absorptiespectra van stoffen eruit zien. Daar kan ik je echter ben ik bang niet verder mee helpen, daar zal je echt een theoreticus voor moeten vragen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 485

Re: spectra van halogeenzouten

Hmm in Binas staan VIS spectra van enkele zouten......

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: spectra van halogeenzouten

Heb jij een andere BINAS dan?? Ik kan er geen vinden namelijk...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer