[natuurkunde] polsstokhoogspringen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 147

[natuurkunde] polsstokhoogspringen

Naar aanleiding van examen VWO natuurkunde uit 1985 zit ik met een aantal vragen vast. Wie helpt me op weg?

1) Tegenwoordig maakt men bij het polsstokhoogspringen gebruik van een stok gemaakt van glasfiber. De 4,80 m lange stok is cilindervormig en hol. De buitendiameter is 4,0 cm, de binnendiameter is 3,6 cm. De massa van de stok is 2,3 kg. Bereken de dichtheid van glasfiber.

Welke waarde moet ik hiervan gebruiken?

Dichtheid is volgens mij massa/Volume.

----------

Ik zal niet alle vragen meteen stellen, want dan wordt het erg lang.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

bereken het volume als hij massief zou zijn aan de hand van de buitendiameter. Bereken dan het lege volume aan de hand van de binnendiameter. Het verschil geeft het volume glasfiber..... En je definitie van dichtheid is correct....... succes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

jack87 schreef:Naar aanleiding van examen VWO natuurkunde uit 1985 zit ik met een aantal vragen vast. Wie helpt me op weg?

1) Tegenwoordig maakt men bij het polsstokhoogspringen gebruik van een stok gemaakt van glasfiber. De 4,80 m lange stok is cilindervormig en hol. De buitendiameter is 4,0 cm, de binnendiameter is 3,6 cm. De massa van de stok is 2,3 kg. Bereken de dichtheid van glasfiber.

Welke waarde moet ik hiervan gebruiken?  

Dichtheid is volgens mij massa/Volume.

----------

Ik zal niet alle vragen meteen stellen, want dan wordt het erg lang.
dichtheid is massa/volume! je massa is gegeven, dus enkel je volume nog berekenen.

opp buitencirkel = pi.R^2

opp binnencirkel = pi.r^2

opp (buitencirkel - binnencirkel) = pi (R^2 - r^2)

==>volume van glasfiber = opp (buitencirkel - binnencirkel) . lengte stok

hieruit bepaal je dichtheid van je materiaal voor dit geval.

ps wat is VWO? zoiets als middelbare school?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

Jij kent VWO misschien beter als Atheneum...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

Waarom is het nodig om de buitendiameter te gebruiken? Is meteen de binnendiameter gebruiken niet sneller, of zit ik ergens naast?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

Er wordt je niet gevraagd het volume lucht in de polsstok uit te rekenen. Je buis is hol. Je glasfiber bevindt zich tussen de binnendiameter en de buitendiameter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

Ohja.. zulke dingen heb ik altijd fout.

Ik heb als antwoord 2,3 kg / 14,59pi m^2 = 1,58 kg/m^2

Maar volgens mij heb ik de eenheden fout en verkeerd afgerond.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

Ja.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

De polsstok is hol, maar de inhoud van het glasfiber is te bereken.

Bereken eerst hoeveel de inhoud is als je hem massief zou hebben. (=opp van de buitendoorsnede * de lengte)

Daarna haal je van dat getal de inhoud af die er niet bij zit (de holle binnenkant). (=opp van de doorsnede van de binnencirkel * de lengte)

Deze uitkomst is de inhoud = Volume

De massa is gegeven, dus dichtheid = m/V

V = (pi*(0,040)² * 4,8 ) - (pi*(0,036)² + 4,8 )

m = 2,3 kg

dichtheid is in kg/L

Het volume heb je nu in m³, dus moet je deze nog omrekenen naar dm³ (=Liter) voor dat je het invult.

Sorry dat het zo warrig is, maar ik hoop dat het duidelijk is?
huh?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

dichtheid is massa/volume, dus kg/m3, kg/dm3, mg/km3, doet er niet toe, zolang je de eenheid er maar correct bij vermeldt. Reken wel om naar een in de opgave gevraagde eenheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

iris schreef:V = (pi*(0,040)² * 4,8 ) - (pi*(0,036)² + 4,8 )

m = 2,3 kg

dichtheid is in kg/L

Het volume heb je nu in m³, dus moet je deze nog omrekenen naar dm³ (=Liter) voor dat je het invult.
Moet ik dat omrekenen?

Is kg/m^2 niet de standaard eenheid voor dichtheid? In de vraag staat niet in welke eenheid, dus neem ik aan dat ik het niet hoeft om te rekenen.

En in hierbovenstaande staat V de ene keer doe je * 4,8 en bij laatste som doe je + 4,8, vreemd :roll:

En als ik op de manier zoals die van Iris uitreken (beide * 4,8) kom ik als antwoord uit op 1,05.10^2 kg/m^2 en dat verschilt van mijn eerst uitgerekenede.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

kg/m^2
is een soort eenheid van druk. Jij bedoelt kubieke ipv vierkante meters.

Je berekent de oppervlakte van de doorsnede zoals iris dat deed, dat zijn vierkante meters, Die vermenigvuldig je met de lengte van de stok, dat zijn meters. m^2 * m^1 = m^3

iris schreef:
V = (pi*(0,040)² * 4,8 ) - (pi*(0,036)² + 4,8 )  

m = 2,3 kg
Let op het rode typefoutje, moet * zijn

En dan maakt iris nog een foutje, en dat is dat ze pi d^2 (diameter) gebruikt om de oppervlakte van de doorsnede van de buis uit te rekenen, i.p.v. pi r^2.(radius, ofwel straal)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 147

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

Dan is mijn eerst gegeven antwoord ook fout :roll:

Ok.. nieuw antwoord:

pi (r1^2 - r2^2) x 4,8 m

r1 = straal buitendiameter: 2,0 cm

r2 = straal binnendiameter: 1,8 cm

2,3 kg / ( pi (r1^2 - r2^2) x 4,8 ) m^3 = 0.2 kg/m^3 ?

Is dat goeie antwoord?

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

is de binnenste cylinder ook niet iets korter? zo'n 4mm?
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] polsstokhoogspringen

is de binnenste cylinder ook niet iets korter? zo'n 4mm?
Warning, anthrax's posts may contain stupid questions/answers...Er is geen binnenste cilinder, het gaat om een holle pijp.

Jack87, je zit 4 nullen fout. Hou je eenheden in de gaten, vermenigvuldig geen meters met centimeters.....

pi(2^2-1,8^2)=2,3864 cm^2

2,3846*480=1145,472 cm^3

2,3 kg/1145.472 cm^3=0,002 kg/cm^3=2 kg/dm^3=2000 kg/m^3
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer