Springen naar inhoud

Chemiluminiscentie

• Log in om te kunnen reageren

Smaluhhh

Smaluhhh

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2004 - 11:47

Ik zit nu in 6VWO en doe samen met nog iemand een profiel werkstuk.
Wij willen dit over chemiluminiscentie gaan doen, we weten al globaal wat dit inhoud maar wij zitten nog over de invulling van ons werkstuk.

Wij weten namelijk nog niet wat we er precies mee willen meten of onderzoeken

We weten al dat het licht ontstaat doordat fotonen vrij komen, maar we hebben nog niet ergens gevonden hoe dit nu precies werkt.

Graag horen wij van jullie Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 09 november 2004 - 11:56

Welkom op Chemieforum.nl ;)

Misschien zijn breeklichtjes een leuk idee ???

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 november 2004 - 12:34

En tja, wat er precies gebeurt bij het vrijkomen van fotonen:

Chemiluminescentie is ofwel fluorescentie ofwel fosforescentie. De twee verschillen wel wat van elkaar (wat betreft het echte moleculaire proces), maar dat lijkt me ver gaan om voor jullie van toepassing te zijn.

In het algemeen kan je het als volgt zien:

Door een chemische reactie "verhuist" er een electron van het luminescerende molecuul van een energie-gunstige naar een energie-ongunstige plaats: vanuit de zogeheten grondtoestand (laagste energie) naar een aangeslagen toestand (hogere energie). Omdat de natuur er naar streeft om materie in een lage energietoestand te houden, zal het nu aangeslagen molecuul zijn energie weer kwijt willen: het electron zal in korte of langere tijd weer terugvallen naar de grondtoestand. Maar: de wet van behoud van energie zegt je, dat dit niet zomaar kan! Het molecuul verliest dus energie, en dat gebeurt in de vorm van het uitzenden van een foton: dat foton heeft dan (bij benadering) die energie die overeenkomt met het energieverschil tussen de hoge en lage energietoestand. Met een beetje geluk is die energie van een zodanige waarde, dat het foton in het zichtbare deel van het spectrum valt: je ziet dus luminescentie.

Dit is in een notedop wat er gebeurt; als je dingen niet snapt of je wilt er meer over weten, zeg het maar dan!

Alvast veel succes met je werkstuk!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Smaluhhh

Smaluhhh

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2004 - 12:55

Welkom op Chemieforum.nl ;)

Misschien zijn breeklichtjes een leuk idee ???

Ons onderzoek willen wij ook bazeren op die Breekstaafjes/lightstick's daar is het heleverhaal mee begonnen

maar wij zoeken nog een invulling, dus wat kunnen we varieren bijv. kleur en licht sterkte ect. maar hierbij is ook een doel nodig dus dat het (semi) nuttig is voor in de maatschappij en daar lopen wij in eerste instantie op vast,
We hebben dus geen hoofdvraag laat staan deelvragen waarmee we wat kunnen.

To:Beryllium

Thanks voor uitleg, maar kun je ook voorbeelden geven of plaatjes of derg. want ksnap wel wat er staat maar kan me er nog niet echt veel bij voorstellen :P

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 november 2004 - 13:59

Moet ik even gaan zoeken, als ik er tijd voor heb zal ik dat doen voor je.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

freekaleek

freekaleek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 14:46

Hej allemaal,

Ik was wat op internet aan het kijken, om wat info over chemiuminiscentie te vinden ook voor een pws, tot ik bij jullie site kwam.

Nou heb ik alle topics over dit onderwerp zon beetje gelezen alleen vraag ik me nog wat af. Op dit moment is mijn belangrijkste vraag:

Is het mogelijk, aangezien dat nog niet bestaat, om een lightstick te maken met 2 kleuren erin??? Door bijvoorbeeld 2*2 'kamertjes' te maken om destoffen in te doenZOu iemand daar mij wat over kunnen vertellen?

BVD Freek:D

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 15:18

dei bestaan; van die hele lange slierten met regenboog kleuren. Inderdaad, dat zijn verschillende kamers, waarin elk andere stoffen zitten.

citrobacter

citrobacter

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 15:25

Vorig jaar heb ik een proef gedaan die gebaseerd was op bioluminescentie. We bepaalden ATP om zo naar hygiŽne te verwijzen. Doordat ATP universeel voorkomt, kan men aannemen dat als er ATP gevonden wordt op een oppervlak, er een levend organisme aanwezig is of is geweest. Hoe meer ATP we vinden , hoe meer organisch materiaal er te vinden is. De detectie gebeurt door middel van bioluminescentie. Dit is een biochemische reactie die vrij frequent in natuur voorkomt en vaak in het donker. Het is een reactie waarbij ATP verbruikt wordt en licht (uit het zichtbare spectrum) wordt uitgezonden. Het enzym dat deze reactie katalyseert is het luciferase. Het licht dat vrijkomt wordt met een apparaat gemeten. Verder zijn er pennen nodig die van dit principe gebruik maken. De pennen bevatten een buffer, het enzym luciferase en ze bestaan uit plastieken cuvetten.
Reactie: ATP + D-Luciferin + O2 --> AMP +PPi +CO2 + oxyluciferin + hv

Als je deze test wil gaan doen zul je wel aan de testpennen en aan de meet,afleesapparatuur moeten geraken.

Veranderd door citrobacter, 24 oktober 2005 - 15:27

freekaleek

freekaleek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 16:51

euhm, mssn een domme vraag, maar wat betekend ATP

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 17:12

ATP is de Engelse afkorting van Adenosine Trifosfaat. Die verbinding is de elektriciteit van de levende cel: hij wordt gemaakt in een soort "centrales", overal heen getransporteerd, en gebruikt waar energie nodig is voor een chemische reactie.

xsd

xsd

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2005 - 17:42

ik heb ookwel eens ergens een proef gezien waarin ze uliminerende bacterien werden gekweek miss ook interresant

freekaleek

freekaleek

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2005 - 10:28

Okee, citrobacter, lijkt me inderdaad heel erg interessant om te doen, vooral omdat je ook bio en scheikunde met elkaar combineerd, maar kun je voor die proef met ATP elk oppervlak gebruiken?

jeronimoes

jeronimoes

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2006 - 15:25

Hey, ik doe mijn Gip over luminiscentie, k wou eens vragen wat zon uliminerende bacterie precies is.
Zou het mogelijk zijn er zelf 1 te kweken?

Veranderd door jeronimoes, 08 januari 2006 - 16:00

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 08 januari 2006 - 21:02

Bedoel je "illuminerende"? :lol:

Ik weet niets van bacteriŽn die zelf spontaan luminesceren, maar er is wel een andere manier om met behulp van luminescentie naar bacteriŽn te kijken: het zogeheten GFP, green fluorescent protein. Dat is een eiwit dat groen fluoresceert; in vrijwel alle bacteriŽn kan je een stukje genetische code invoeren die ervoor zorgt dat dat eiwit wordt gesynthetiseerd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures