Koolwaterstof vraag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Koolwaterstof vraag

Het is nogal een tijd geleden dat ik me voor het laatst met chemie heb bezig gehouden(7/8 jaar), nu ben ik een computerprogramma aan het schrijven, het leek me leuk om daar een aantal chemie scripts voor te schrijven.

Tot nu toe kwam ik overal zonder kleerscheuren uit, totdat ik de verbranding van een alkyne wou programmeren, het viel mij nl. op dat de formule CnH2n-2 is.

Dat vind ik nogal erg vaag, stel ik gebruik dus 1 C-atoom, dan zou ik dus 0 hydrogen atomen hebben, kan iemand me uitleggen hoe dat zit???

Alvast bedankt!

Berichten: 20

Re: Koolwaterstof vraag

Alkynen zijn koolwaterstoffen met een driedubbele band tussen 2 C-atomen.

Uit die definitie kun je dus gelijk zien dat je nooit een alkyn kunt maken met maar 1 C atoom.

De kleintste alkyn dat er dus bestaat is dus ethyn. H-C-(driedubbele band)-C-H

Dus C2 H2 .

Wat is de wondere wereld der chemie toch logisch he ?? Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Koolwaterstof vraag

Sterker nog: met één atoom kan je ook geen dubbele of enkele binding maken: je hebt bij een binding altijd 2 atomen nodig ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Koolwaterstof vraag

Alleen voor methaan (CH4), het kleinste alkaan, gaat bij één koolstofatoom de regel CnH2n+2 nog op.

Berichten: 159

Re: Koolwaterstof vraag

Alleen voor methaan (CH4), het kleinste alkaan, gaat bij één koolstofatoom de regel CnH2n+2 nog op.


Er is nog een uitzondering: carbeen (CH2) bevat een vrij elektronenpaar en verder een elektronensextet, wat het tot een vrij instabiele verbinding maakt. Eigenlijk kun je dit dus als alkeen beschouwen, zowel wat de formule betreft, als de sp2-orbitalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Koolwaterstof vraag

Daarin heb je gelijk ;)

Reageer