[scheikunde] ontledingsreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[scheikunde] ontledingsreactie

haaj mensen..

ik heb ff een vraag.. wie kan mij de ontledingsreactie uitleggen? hoe dat zit met de index en de coëfficient?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

Wat je bedoelt met index en coëfficiënt weet ik niet, dit zijn denk ik termen die in jouw leerboek gebruikt worden.

Algemeen kan je zeggen dat een ontledingsreactie een reactie is, waar een molecuul wordt afgebroken in andere moleculen, waarbij die laatste uit maar één type element bestaat.

Voorbeeldje (dit zou kunnen, weet niet zeker of dit ook gebeurt):

2 C6H3(NO3)3 ---> ontleden ---> 12 C (s) + 3 H2 (g) + 3 N2 (g) + 9 O2 (g)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

Ik neem aan dat het bij de ontledingsreacties gaat om volledige verbranding, dus er wordt enkel H2O en CO2 gevormd. Met index en coefficient wordt misschien het aantal van een bepaald Molecuul (index) en het aantal van een bepaald soort atomen in een Molecuul (coefficient) bedoeld. Maar eerlijk gezegd zijn het wel erg algemene termen.

-Door het aantal koolstofatomen voor de pijl te tellen weet je hoeveel Moleculen CO2 gevormd worden. Hier is net zoveel zuurstof (O2) voor nodig als er aantal koolstofatomen zijn.

-Dan houd je de waterstofatomen over. Deze verbranden tot H2O. Per 2 waterstofatomen heb je één zuurstof atoom (O), en dus een half zuurstofmolecuul (O2) nodig.

-Bevat het te verbranden Molecuul zelf ook nog zuurstof, dan wordt deze ook gebruikt bij de verbranding en heb je minder O2 nodig.

-Ten slotte moet je nog even van de breuken hele getallen maken. Heb je bijvoorbeeld 2½ O2 nodig, dan vermenigvuldig je alles voor en na de pijl met 2.

In een algemene formule ziet het er zo uit:

CxHyOz + (x+¼y-½z) O2 -> x CO2 + ½y H2O

bijvoorbeeld:

C5H7O3 + (5+1¾-1½) O2 -> 5 CO2 + 3½ H2O

is

C5H7O3 + (5¼) O2 -> 5 CO2 + 3½ H2O

wordt (alles maal 4)

4 C5H7O3 + 21 O2 -> 20 CO2 + 14 H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

@DrQuico,

Dit is toch een verbranding, geen ontleding?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

Verbranding is natuurlijk een vorm van ontleding

Berichten: 46

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

index en coefficient is toch gewoon bijv. [index]C[coefficient]Hcoefficient

of vergis ik me dan weer is?

Berichten: 485

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

Dacht het wel ja. Die begrippen worden op de middelbare school vaak gehanteerd. Daarna vergeet je dat weer ;)

Berichten: 159

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

Verbranding is natuurlijk een vorm van ontleding


Dat weet ik nog niet zo zeker. Volgens mij vervalt bij een ontleding één stof in meerdere producten, dus zonder invloed van een andere stof zoals zuurstof.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

@Tom

Nee hoor, als je al een definitie aan ontleding zou moeten geven dan zou die naar mijn idee de volgende zijn:

Ontleding is een chemische reactie waarbij een verbinding al dan niet onder invloed van een andere stof (zuurstof->oxidatie, water->hydrolyse) kapotgaat.

Eigenlijk is het een erg algemene en niet echt objectieve benadering, want wat is kapotgaan?. Wanneer een stof ongewenst veranderd wordt het ontleding genoemd, terwijl wanneer een stof gewenst veranderd het synthese wordt genoemd.

wat voorbeelden:

Volgens jouw definitie zou de volgende reactie de ontleding van chloorethaan zijn.

H3C-CH2Cl (verwarmen) -> H2C=CH2 + HCl

met hetzelfde gemak kun je het de synthese van etheen noemen.

Volgens jouw definitie zou de volgende reactie geen ontleding zijn:

H3C-CH2OH +O2 -> H3C-COOH

Ik denk dat een wijnverzamelaar het niet met je eens zou zijn, in tegenstelling tot een producent van wijnazijn

En zo kun je nog wel honderden dubieuze gevallen bedenken.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

haaj mensen..

ik heb ff een vraag.. wie kan mij de ontledingsreactie uitleggen? hoe dat zit met de index en de coëfficient?
In de chemieboeken voor middelbarescholen (3 havo/vwo) wordt er gesproken over vormingsreacties en ontledingsreacties. Simpel gezegt is een vormingsreactie als uit 2 of meer beginstoffen een "nieuwe" stof ontstaat en een ontledingsreactie is als uit 1 beginstof twee of meer reactieproducten (of ontledingsproducten in dit geval) ontstaan.

index (of indices): het getal rechts onder het symbool geeft het aantal atomen van die atoomsoort in het molecuul weer.

coëfficiënt: het getal voor de molecuulformule dat de hoeveelheid moleculen aangeeft.

een voorbeeld dat toch ook vaak in de klas wordt gedemonstreerd is de elektrolyse van water (ontleding mbv elektrische stroom)

de bijhorende ontledingsreactie is:

2H2O(l) --> 2H2(g) + O2(g)

de chemischeformule van water is H2O (de 2 is een index en verteld ons dus dat er 2 H atomen en 1 O atoom in water zitten) en omdat voor een kloppende reactievergelijking 2 water moleculen nodig zijn, moet er ook nog een 2 voor (coëfficiënt)

het kloppend maken van een reactie is vooral belangrijk als je moet gaan rekenen aan de reactie. het is dan belangrijk dat voor en na de pijl alle atomen in dezelfde hoeveelheden voorkomen.

in mijn voorbeeld:

2*2H+2*O --> 2*2H + 2*O

4H+2O --> 4H + 2O

voor en na de pijl zijn het aantal H en het aantal O atomen gelijk.

Berichten: 159

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

Als we dan toch oude koeien uit de sloot gaan halen... :-)
@Tom

Nee hoor, als je al een definitie aan ontleding zou moeten geven dan zou die naar mijn idee de volgende zijn:

Ontleding is een chemische reactie waarbij een verbinding al dan niet onder invloed van een andere stof (zuurstof->oxidatie, water->hydrolyse) kapotgaat.
Ik heb echter de volgende tekst gevonden op scholieren.samenvattingen.com:
Bij een ontledingsreactie ga je uit van 1 beginstof waaruit twee of meer reactieproducten uit bestaan. Bij zo"n reactie is er (bijna) altijd energie nodig dus endotherm, maar wanneer de reactie stopt, stopt ook de reactie.

Benodigde energiesoorten zijn warmte, elektriciteit of licht.

    * Een thermolyse een ontledingsreactie met behulp van warmte.

      Wanneer je suiker verhit, vindt er een thermolyse plaats. Want in het begin ontstaat er karamel en later water. Reactieschema:

      Suiker (s) -> karamel (s) + water (g)

      Karamel kan zelf ook nog ontleden dan ontstaat er een thermolyse van karamel:

      Karamel (s) -> koolstof(s)+water(g)+brandbare walm(g)

    * Een elektrolyse is een ontleding waarbij elektrische energie nodig is.

      De ontledingsproducten van water zijn waterstof en zuurstof.

      Waterstof toon je aan door het bij de vlam te houden dan hoor je een soort blaf geluid.

      Zuurstof toon je aan door er een gloeiende houtspaander in te houden. De houtspaander gaat dan fel branden.

    * Een fotolyse is een ontledingsreactie door licht. Niet alle stoffen zijn licht gevoelig, lichtgevoelige stoffen zoals zilverchloride en zilverbromide worden toegepast in fotografie.
Een ontledingsreactie is dus toch wel degelijk wat anders dan een verbrandingsreactie, en bovendien is het begrip vast gedefinieerd (en bevat dus geen subjectiviteit).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ontledingsreactie


Bij zo"n reactie is er (bijna) altijd energie nodig dus endotherm, maar wanneer de reactie stopt, stopt ook de reactie.
Hmm. Leuke definities, alleen moeten ze eens worden nagezien op taalfouten en onleesbare zinnen.... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

Misschien kan je het nieuwe wikipedia artikel over ontledingsreacties ook eens doorlezen. Ook mensen die het wel helemaal begrijpen, want die kunnen het artikel misschien nog verbeteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

Ik heb echter de volgende tekst gevonden op scholieren.samenvattingen.com:
Oh ja, en bij de karamelisatie van suiker (het voorbeeld van een ontledingsreactie) wordt zeker geen zuurstof gebruikt. Lekker voorbeeld. Die subjectieve vaste definitie valt dus nogal mee.

Simpel gezien zou je de verschillen tussen een synthese, een ontleding en een verbranding allemaal wel onder dit soort definities kunnen schikken (voor middelbare scholieren wel geschikt), maar het dekt de lading naar mijn idee erg slecht. De toekenning van deze begrippen aan een reactie blijft sterk afhankelijk van het doel van deze reactie. Om op mijn voorbeeld terug te komen: is het verhitten van chloorethaan een ontledings of een synthese reactie? Is de oxidatie van alcohol naar ethanal een verbrandings of een synthesereactie? Is de detonatie van nitroglycerine een verbrandings of een ontledingsreactie, en buskruit dan?
Misschien kan je het nieuwe wikipedia artikel over ontledingsreacties ook eens doorlezen. Ook mensen die het wel helemaal begrijpen, want die kunnen het artikel misschien nog verbeteren.
De laatste zin over stabiele verbindingen vind ik nogal in tegenspraak met de uitleg over kinetische stabiliteit die er boven staat. Ik zou hier thermodynamisch stabiele verbindingen van maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] ontledingsreactie

is het verhitten van chloorethaan een ontledings of een synthese reactie?
Dat hangt dus van de situatie af. Soortgelijk: de ontledingsreactie van waterstofperoxide wordt op veel plaatsen gebruikt om zuivere zuurstof te synthetiseren... Toch noemt men het dan niet de synthesereactie van zuurstof omdat waterstofperoxide het meest ingewikkelde of vreemdste, minst voorkomende, kostbaarste molecuul in de vergelijking is. Voor jouw voorbeeld kun je niet een ingewikkeld molecuul aanwijzen. Dat hangt er vanaf of je een dubbele binding of een chloorsubstitutie op dat moment als waardevoller ziet....

Lekker subjectief allemaal dus. Dat is niet geschikt voor het middelbaar onderwijs. De eerste lessen moeten duidelijk zijn, en daarvoor gebruikt men wel eens duidelijke doch dubieuze definities.

Reageer