2-Butoxyethyl Acetate

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

2-Butoxyethyl Acetate

Allereest excuses want ik denk dat deze vraag hier niet thuishoort. Maar aangezien ik totaal geen chemisch inzicht heb hoop ik dat jullie dit accepteren.

concreet is mijn vraag het volgende;

wij als bedrijf zijnde zijn van plan een grote full-colourprinter aan te schaffen.

tijdens het droogproces van de inkten komt 2-Butoxyethyl Acetate vrij.

in de ruimte waar de printer staat wordt door 1 persoon continue gewerk.

de printer is ongeveer de helft van de dag in gebruik.

de leverancier van de printer zegt dat volgend het veiligheidsblad dit mag, echter ik heb mijn twijfels hieromtrend.

kan iemand mij vertellen wat 2-Butoxyethyl Acetate is mij advies geven?

is het een verkooppraatje of mag hetecht zoals de verkoper zegt?

onderstaand enkele gegevens.

2. COMPOSITION / INFORMATION OF HAZARDOUS SUSTANCES / INGREDIENTS

CHEMICAL NAME OF SUBSTANCE % CAS NO. TSCA LISTED EEC NO HAZARD RISK PHRASE

2-Butoxyethyl Acetate 25-55 112-07-2 Ö 203-933-3 St Andrews Cross R20/21

Lactic acid Propyl Ester 20-50 616-09-1 Ö 210-464-8 St Andrews Cross R41

Acetic Acid n-Hexyl Ester <35 142-92-7 Ö 205-572-7 None R10

____________________________________________________________________________

3. HAZARDOUS IDENTIFICATION

Classification (CHIP): Harmful and Irritant

Specific Hazards:

R10 = Flammable; R20/21 = Harmful by inhalation and in contact with the skin; R41 = Risk of serious damage to eyes.

The remaining ingredients including the colour component, do not present a health hazard within the meaning of the EC/CHIP2 regulations.

Substance listed in EH40/2002

Long Term (8 hrs) ppm mg/m3 2-Butoxyethyl acetate 25

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: 2-Butoxyethyl Acetate

In de chemie worden gevaren bij het gebruik van een stof aangegeven met R-zinnen en de daar bijhorende veiligheidsmaatregelen zijn de S-zinnen (R en S zinnen, risk and safety phrases)

R10 = Ontvlambaar

R20/21 = Schadelijk bij inademing en bij aanraking met de huid

R41 = Gevaar voor ernstig oogletsel

S24 = Aanraking met de huid vermijden

Dit klink allemaal heel heftig, maar gaat dan ook over het werken met pure 2-butoxyethylacetaat. In inkt zit niet zo heel veel 2-butoxyethylacetaat, wat ik kon vinden was iets van 10% en opgelost in andere stoffen dus komt moeilijk vrij.

Het heeft een fruitige geur en kan hoofdpijn, oogirritatie en metaalsmaak in de mond geven. Dit geld alleen voor lange blootstelling (en natuurlijk noemen ze geen concentraties). Het is trouwens beslist niet kankerverwekkend of maakt onvruchtbaar! Dat is onderzocht.

Uit onderzoek is gebleken dat bij inademing van 'hoge' concentraties alleen dingen als bovenstaand gebeuren en geen andere heftigere gevolgen heeft.

Veel informatie vind je hier.

De verkoper heeft dus gelijk, maar een paar extra maaatregelen zijn wel verstandig. Wat ik zou doen is dus zorgen voor een goed geventileerde ruimte en bij enige vorm van irritatie de ruimte tijdelijk verlaten. Als jullie de mogelijkheid hebben zou ik zorgen dat de printer niet bij een werkplek staat, maar een eigen 'hok' heeft (wel geventileerd natuurlijk).

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: 2-Butoxyethyl Acetate

Afhankelijk van de hoeveelheid inkt die er gebruikt wordt kun je inschatten hoeveel er vrijkomt. In de veiligheidsbladen staat de zogenaamde mac-waarde beschreven:
Substance listed in EH40/2002

Long Term (8 hrs) ppm mg/m3 2-Butoxyethyl acetate 25
Deze waarde geeft de maximaal aanvaardbare concentratie van een verbinding aan in een ruimte wanneer er iemand gedurende 8 uur per dag werkt. In dit geval dus 25 mg/m3. Vermoed je dat deze waarde wordt overschreden dan zijn volgens de ARBO-regels maatregelen verplicht. Als het toch te ruiken is, ook al blijven de concentraties beneden deze waardes, dan zou ventillatie/afzuiging voor de medewerker toch wenselijk zijn. Een goedkope en efficiente methode voor zo'n printer zou puntafzuiging kunnen zijn, al zou gewone ventilatie van de ruimte ook al afdoende kunnen zijn.

De instantie die je het wettelijk geldende antwoord op je vraag zou kunnen geven is de ARBO-dienst. De regels die de ARBO hanteert zijn scherp genoeg, en zij zijn immers ook degenen die jullie bedrijf komen controleren.

Berichten: 311

Re: 2-Butoxyethyl Acetate

Hier ook nog twee waardes over 2-Butoxyethyl Acetate:

Geruchsschwelle: o,72mg/m3

Luftgrenzwert: 20 ppm, Kat. 4 (MAK )

Dit zijn toch weer andere waardes, niet? Welke kloppen nou?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: 2-Butoxyethyl Acetate

Dit zijn toch weer andere waardes, niet? Welke kloppen nou?
De laagste, geen risicio's nemen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: 2-Butoxyethyl Acetate

Ik zie dat dat Duitse waarden zijn... misschien zijn dit soort grenswaarden niet internationaal gesteld?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 159

Re: 2-Butoxyethyl Acetate

De ene zegt 20 ppm en de andere 25 ppm. Aangezien zulke waardes toch al aan de zekere kant liggen, is er dus niet veel verschil tussen. Die 5 ppm maakt dus niet zoveel verschil. "Geruchsschwelle" is de minimale concentratie waarbij je de stof kunt ruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: 2-Butoxyethyl Acetate

Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik heb (nog) geen MAC waarde gekregen.

wat ik wel weet is dat het verbruik van de printer bij volvlak printen 15ml per m2 is.

de productiecapacieteit is 8m2 per uur.

samengevat is het verbruik dus 120ml per inkt uur.

ze zeggen dat 22 tot 55% van de inkt is 2-Butoxyethyl Acetate.

dus in het ongunstigste geval is het verbruik 66ml 2-Butoxyethyl Acetate per uur.

in de praktijk gezien wordt de output (print) tijdens het printen op een grote drum opgerold (de inkt is dan droog maar nog niet "doordroogd", dit doordroogproces duurt 24 uur).

na het printwerk wordt deze opgeslagen in een ventilatiekast met afzuiging om de voor de doordroging (oplosmiddelen die dan vrijkomen komen dan dus rechtstreeks in de buitenlucht)

eventueel relevant: de ruimte waarin geprint en de hele dag iemand aan het werk is heeft een inhoud van ca 120m3.

Stel dat 50% van het oplosmiddel verdampt tussen moment van printen en opbergen, dus 33ml

zou het voldoende zijn als wij met een soort twee toiletventilators lucht afzuigen?

1 direkt boven de printer net boven de printkoppen en ergens in de ruimte een twee voor een "algemene" afzuiging?

Reageer