Besturings Systeem

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 4

Besturings Systeem

Ik gebruik altijd Mac Os X.

Ik heb nu Microsoft Office om Mac, dus ik kan gewoon alles.

Enkel spijtig van de Games.

Berichten: 778

Re: Besturings Systeem

Het systeem dat ik gebruik op mijn meest gebruikte computer is nu Mac OSX.

Maar dat komt omdat ik dat gebruik op mijn werk (stage), ook nog Mac OS 9 btw.

Maar thuis gebruik ik Windows XP en ik heb ook nog een pc-tje staan waar Windows 98 op staat (2e editie).

Om op te werken, ja werken op een computer, gebruik ik toch veel liever Mac OSX, maar thuis windows XP draaien heb ik ook geen moeite mee al werk ik toch net iets liever op een mac. ;) (maarja das persoonlijk)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Besturings Systeem

Ik heb nog een wat oudere pc en 98SE is gewoon nog steeds de allerprettigste Windows. Met Mac Os en Linux nooit gewerkt, lijkt me wel eens geinig natuurlijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Besturings Systeem

Mijn eigen pc heeft Windows XP dus die heb ik maar gekozen. Op m'n werk is het Windows 2000.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 14

Re: Besturings Systeem

XP is zo gebruikers vriendelijk dat het computeren geen uitdaging meer is :oops: .

Ik zit momenteel op een win98SE PC, maar hier in huis staan ook winXP en win98 pc's.

Het maakt me nooit echt uit waar ik achter zit, als het maar niet te sloom is.

Het enige nadeel is dat je steeds ff om moet slaan van de windows vormen.

Berichten: 9

Re: Besturings Systeem

Ik draai hier (op school) Windows 2000 Professional.

Thuis: Windows XP x64 Professional Edition..

Berichten: 88

Re: Besturings Systeem

Ik heb Linux en Windows 2000 op mijn laptopje staan. Eerst alleen windows, maar omdat we voor een vak wat programmas nodig hadden van theoretische chemie die alleen maar op linux draaien heeft de ICT die ook nog op de laptop gezet. Vind Linux persoonlijk helemaal niet fijn werken, maar mss komt dat omdat ik het helemaal niet gewend ben.

Berichten: 3.145

Re: Besturings Systeem

Ik merk het al, dit is een chemieforum en geen computer- of programmeer forum. Ik werk heel veel met Linux en heb daar ook mijn website en heel veel andere software onder ontwikkeld. Voor surfen op Internet en het kloppen van je mailtjes is de software van Meukosoft ook wel geschikt 8-[ . Op mijn werk zijn de office-desktops wel allemaal Windows XP systemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Besturings Systeem

Ik werk heel veel met Linux en heb daar ook mijn website en heel veel andere software onder ontwikkeld.
Hehe, staat het tellertje eindelijk op 2....

Berichten: 660

Re: Besturings Systeem

hoe werkt linux eigenlijk precies ??

Berichten: 3.145

Re: Besturings Systeem

hoe werkt linux eigenlijk precies ??
Kun je je vraag wat specifieker stellen? Als ik jou als tegenvraag stel: "Hoe werkt Windows XP precies?", wat ga jij me dan antwoorden?

Linux is een open source OS, dat is ontwikkeld vanaf begin jaren '90. Het is gebaseerd op de ideeen achter UNIX, een groep van OS-es, welke op vele verschillende platforms draaien (o.a. Sparc-processor, HP-processor, Alpha-processor en ook de ons aller bekende IA32 en IA64 processoren). Linux is geen UNIX, maar de ideeen hierachter zijn wel allemaal geimplementeerd. Dus, als software ontwikkelaar kun je alle system-calls, zoals die in UNIX beschikbaar zijn, ook onder Linux gebruiken en dit maakt het dus mogelijk om veel UNIX programma's te hercompileren voor (of in ieder geval met weinig inspanning te porteren naar) Linux.

Linux wordt vooral in de server markt veel gebruikt, zeker in de Internet-wereld. Je moest eens weten hoeveel websites draaien onder Linux. Veel hosting bedrijven gebruiken Linux. Ikzelf heb een klein Linux-servertje in mijn meterkast hangen (iets groter dan een pakje sigaretten), waarop ik mijn website heb draaien.

In de desktop-wereld wil Linux niet echt doorbreken en dat heeft toch wel te maken met de mooiere en eenvoudigere gebruikersomgeving van Windows.

Het is heel paradoxaal. Voor de gebruikers is Windows (nog steeds) gemakkelijker, om software te ontwikkelen is Linux (UNIX) veel gemakkelijker. Voor Linux/UNIX is het veel eenvoudiger om robuuste software te ontwikkelen, die niet zomaar vastloopt, die niet sloten geheugen opsoupeert e.d. Robuustheid is in de server wereld heel belangrijk, terwijl gebruikgemak in de desktop-wereld belangrijker is.

Gesloten