practica chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 251

practica chemie

Vreemd dat er in "recente" handboeken nog steeds vrij gevaarlijke proeven beschreven staan (ik denk hierbij aan de thermolyse van kaliumchloraat e.d.)

Misschien zijn er collega's die hier hun alternatief ei kunnen droppen, eventueel aan te vullen met leuke demo-proefjes voor een open-deur ???? Voor de collegae in of rond Antwerpen : ik heb hier thuis een klein labo met zo'n 350 chemicalien, dus ook altijd welkom om eens iets te komen demonstreren

Berichten: 485

Re: practica chemie

Ja dat is een veel gehoorde klacht. Gevaarlijke proeven staan beschreven op:

Ben's linke soep

Met 350 chemicaliën kan je een hoop leuke dingen doen. Maar met 'gewone' vrij eenvoudige chemicaliën, die bij drogist en supermarkt te krijgen zijn, is ook een hoop leuks te doen.

Zo kan je bijvoorbeeld water aantonen m.b.v. kopersulfaat, maar ook met custardpoeder! Heel leuk voor leerlingen om zelf thuis te doen.

Berichten: 2

Re: practica chemie

Hoi,

titratie proefjes zijn ook leuk om te zien .. en te laten zien .. :D

gebruik verschillende indicatoren... geeft altijd een leuke wauw.. :P

chromochrafie van een viltstift is ook leuk .. :)

beedje ethanol in een glas met een stookje wit papier met daar op een stip.. net boven de voeistof grens

Berichten: 104

Re: practica chemie

Ik ben toa op het vwo. Mijn collega de scheikunde docent heeft een voorkeur om proeven te doen uit oude boeken ( 1980 en ouder) bepaalde proeven heb ik compleet afgeschaft door de chemicaliën die ervoor nodig zijn mee te geven aan vanGansewinkel. bv een oude methode van gaschromatografie met waspoeder in een u-buis en benzeen. Ik heb de nanoGLC aan mogen schaffen en daar laten we nu glc mee zien dat is toch veel beter. Benzeen mag niet op scholen. dat werd hier al jaren genegeerd.

Probleem is vaak dat de docenten al zolang voor de klas staan dat ze geen weet hebben van nieuwe/andere methoden om wat te laten zien. De vernieuwde methoden zijn er niet voor niets. vaak zijn deze veel veiliger dan de oude proeven.

Berichten: 311

Re: practica chemie

Probleem is vaak dat de docenten al zolang voor de klas staan dat ze geen weet hebben van nieuwe/andere methoden om wat te laten zien. De vernieuwde methoden zijn er niet voor niets. vaak zijn deze veel veiliger dan de oude proeven.


Daarom heeft de docent toch enkele keren een cursus??

Berichten: 104

Re: practica chemie

De docent heeft wel zo nu en dan een cursus maar als hij het dan ook gaat toepassen in zijn lessen dat is maar de vraag. Mijn collega docent houd stug vol aan de proeven uit de oude boeken. Er is hier op school maar 1 docent scheikunde dus wie zal hem ook op de vingers tikken. Alleen ik ja, en dat wordt getolereerd tot op zekere hoogte. De docent heeft meer in te brengen dan de toa.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: practica chemie

Je hebt toch het Journal of Chemical Education)? Staan hier geen goede experimenten in? Volgens mij kun je de artikelen gewoon online bekijken/printen. Op deze site staan verder nog veel nuttige links e.d.



Welke experimenten moeten er vervangen worden? Ze zullen elk wel bedoeld zijn om een bepaald onderdeel binnen de chemie te demonstreren. Dus als je aangeeft welke specifieke experimenten aan vervanging toe zouden zijn, dan kunnen we specifiek daarvoor een (educatief) alternatief bedenken.

Een algemeen gebruikt voorbeeld van thermolyse is de caramellisatie van suiker als alternatief voor kalium chloraat.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: practica chemie

Je kan eventueel een topic openen met de oproep om informatieve, veilige en goed uit te voeren proeven te plaatsen inclusief uitleg van welk onderdeel ze moeten demonstreren. Creëren we gewoon een eigen Chemieforum.nl experimenten pakket :D

Berichten: 151

Re: practica chemie

Veel vind ik gewoon zwaar bullshit, al dat over bezorgde gedoe...

Vind je het gek dat tegenwoordig weinig mensen chemie nog leuk vinden? :D

Proefjes moeten juist extreem zijn, dat maakt het juist leuk, vooral om mensen aan te sporen tot chemie.

Nee titreren of chromochrafie is leuk...das totaal niet boeiend als je er naar moet kijken....

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: practica chemie

Proefjes moeten juist extreem zijn, dat maakt het juist leuk, vooral om mensen aan te sporen tot chemie.
Extreem en spectaculair kan toch ook veilig ??

Het probleem is dat bij veel oudere experimenten bijvoorbeeld 'vervelende' gassen ontstaan of erg smerig afval en daarmee moet je zeker oppassen tegenwoordig. Wij gaan ook de Amerikaanse kant op en aanklachten kunnen scholen niet hebben en scheikunde-docenten willen niet verantwoordelijk zijn voor ongelukken door onveilige situaties.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: practica chemie

Er is een duidelijk onderscheid tussen demonstratieproeven en proeven die leerlingen zelf kunnen doen. Om het probleem van afval te verminderen worden de zelf-doe proefjes tegenwoordig veel kleiner uitgevoerd dan vroeger (bijna alles kan met een paar druppeltjes in een reageerbuis in plaats van een hele plons in een bekerglas of erlenmeyer).

Voor de veiligheid is er natuurlijk ook een groot verschil of de proef wordt uitgevoerd door een geleerd heer of door de leerlingen met, op de middelbare school, veel te weinig begeleiding. Op een chemiestudie worden proeven vaak per 2 of 4 studenten door een assistent begeleid, maar op middelbare scholen moet de leraar samen met een amanuensis 30 leerlingen begeleiden. Dat is me wat....

De gevaren moeten niet worden onderschat. Je kunt ze bagatelliseren, maar ik denk bijvoorbeeld dat het goed is dat op scholen niet meer met benzeen wordt gewerkt.

Berichten: 151

Re: practica chemie

Tuurlijk kan het veilig en spectaculair, maar tegenwoordig is alles gevaarlijk, dus blijft er weinig over.

Berichten: 36

Re: practica chemie

Tuurlijk kan het veilig en spectaculair, maar tegenwoordig is alles gevaarlijk, dus blijft er weinig over.
Er zijn inderdaad een hoop dingen afgeschaft, maar dat is meestal terecht. Er zijn genoeg proeven met bijvoorbeeld kwik die vroeger wel gedaan werden (De Kleurthermometer, bijvoorbeeld), maar sinds men ontdekt heeft dat kwik best wel slecht is voor de gezondheid, doet men deze proef liever niet. Hoewel het natuurlijk jammer is dat zulke proeven verdwijnen, is het begrijpelijk.

rwwh: Hoezo, worden op een chemiestudie de proeven per 2 tot 4 studenten begeleid door een assistent? Hier op de TU/e waren er circa 30 mensen op het eerstejaarslab en eigenlijk nooit meer dan 6 begeleiders voor de hele zaal (meestal minder).

Berichten: 485

Re: practica chemie

Op de HLO liepen soms hele klassen ZONDER begeleiding :D

Reageer