Productie SEB

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 68

Productie SEB

Ons huidige project op school gaat over de straphylococcus aureus. En ons groepje is van plan om de 'Straphylococcus-Enterotoxin B' te gaan produceren. En proberen een thuiskit te maken om zo'n toxine aan te tonen (theoretisch en missschien nog wel in de praktijk)

Wat googelen heeft mij drie zeer ingewikkelde en uitgebreide voorschriften in het engels die mijn niveau te boven gaan.

<knip, zie onder>

Mijn vraag is: wat zijn de algemene technieken om zo'n toxine te produceren zodat ik wat termen heb om verder te zoeken en de artikelen wat beter te begrijpen. Wat ik kan wel lezen wat ze doen in het artikel, maar snap het principe niet. Dus waar ik om vraag is een korte omschrijving van het principe.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Productie SEB

Gezien de gebruikte technieken en de gevaren die aan het gebruik/isolatie van dergelijke toxines kleven vraag ik mij af of een dergelijk project (voor school) wel haalbaar en verstandig is. Het maken van een thuiskit lijkt mij al helemaal niet simpel als ik de voorschriften in de door jou gegeven links bekijk. Maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind.

Berichten: 68

Re: Productie SEB

Wel, dat van zo'n thuiskit zal waarschijnlijk wel niet lukken, maar tijdens de projectvergaderingen kregen we dat idee.

En we hebben toestemming gevraagd aan de de project leider en die zei dat het kon.

En ja, het is natuurlijk gevaarlijk, maar de opdracht voor deze periode zijn onderzoeken naar staphylococcus en toxines en zo'n toxine producren is natuurlijk wel interressant en spannend, in tegenstelling tot het vorig project waarbij we biodiesel moesten maken.

Berichten: 68

Re: Productie SEB

Heeft niemand een idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Productie SEB

Ik heb even vlot door je derde link heen gebladerd...

Ik begrijp dat je moet zorgen voor een goede voedingsbodem voor je strepto'tjes. De platen kan je zelf maken, maar makkelijker is ze kant-en-klaar bestellen. Dan kan je dus de productie starten. Op de 3e pagina kan je zien dat de productie iig het beste gaat bij een pH van 7.

Probleem ligt in de precieze isolatie van je toxine denk ik. Het artikel gaat uit van een soort van antigeen-reactie, ik weet niet of dat bij jou in het lab uit te voeren is... je docent moet daar meer over kunnen zeggen.

Ik hoop dat je hier al wat mee kan... succes!!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 68

Re: Productie SEB

Het 2e deel van de derde link is idd een elisa-methode. Het probleem is dat we dan de anti-stoffen van de S. Aureus moeten bestellen en die kosten 200 euro voor een paar ml, en dat vind onze iets te duur.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Productie SEB

Volgens mij is een gedeelte wel te doen als ik naar de eerste link kijk. Misschien kun je in overleg met je docenten na gaan wat de mogelijkheden zijn en doe research naar haalbaarheid en kosten. Ik neem aan dat dit een project is waar aan je moet werken. Waarschijnlijk als je een goed plan van aanpak schrijft dan kun je in overleg met docenten tot een oordeel komen. Misschien een afgekapt experiment uitvoeren.

MvG Ron ;)

Berichten: 1.153

Re: Productie SEB

Misschien een wat late reactie

HET IS VERBODEN om SEB te produceren....

Het is een potentieel Biologisch Wapen.

en dat mag niet volgens de conventie van Geneve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Productie SEB

Misschien een wat late reactie

HET IS VERBODEN om SEB te produceren....

Het is een potentieel Biologisch Wapen.

en dat mag niet volgens de conventie van Geneve.
Ons huidige project op school gaat over de straphylococcus aureus. En ons groepje is van plan om de 'Straphylococcus-Enterotoxin B' te gaan produceren. En proberen een thuiskit te maken om zo'n toxine aan te tonen (theoretisch en missschien nog wel in de praktijk)
Ik heb het gesloten omdat dit inderdaad het geval is. Aangezien het chemieforum team verantwoordelijk is voor de publicatie leek het mij verstandig om niet nog meer informatie te vergeven op dit gebied. Tevens lijkt het mij uiterst merkwaardig dat een school deze opdracht goed keurt. Als je hier wat meer informatie over hebt dan kun je mij altijd mailen.

meer info

MvG Ron

Toevoeging deze topic blijft gesloten hieraan kleven te veel risico's voor verkeerd gebruik!!!

Gesloten