Springen naar inhoud

[scheikunde] IndustriŽle toepassing van Chromatografie

• Log in om te kunnen reageren

Nathalieke_CF

Nathalieke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2004 - 13:38

Beste,

Voor mijn huiswerk moet ik twee voorbeelden geven van Chromatografie (als scheidingstechniek).
Ik heb al een antwoord, maar ik zou graag nog een industriŽle toepassing van deze techniek hebben. Als jullie mij zouden kunnen helpen, graag!

Oh ja, weten jullie toevallig ook een keuken(of huis of tuin)voorbeeld van de scheidingstechniek extractie? Ik heb al 'suikerbiet', maar ik vrees dat dat een industriŽle toepassing is...

Alvast bedankt!

Veranderd door Nathalieke, 13 november 2004 - 13:42

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2004 - 14:17

Koffie zetten is een voorbeeld van extractie, je haalt de koffiesmaak uit de ganmelen koffiebonnen met water.
Bouillon maken werkt op een dergelijke manier, maar dan met vlees en groenten.
En suikerbietenbrei worden sinds de 2e wereldoorlog niet meer beried in de keuken neem ik aan.

Nathalieke_CF

Nathalieke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2004 - 14:49

En suikerbietenbrei worden sinds de 2e wereldoorlog niet meer beried in de keuken neem ik aan.

Nee, dat vrees ik ook niet. (Daarom dacht ik ook dat het een industriŽle toepassing is. Halen ze de suiker niet uit suikerbieten?). Weet je dan wel een keukentoepassing. (Het is zovťťl gemakkelijker als je die leerstof met een makkelijk voorbeeld leert...)

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2004 - 16:12

Uhh, ik noemde 2 keuken toepassingen nl. koffie zetten en bouillon trekken.

En ik heb het wel eens geprobeerd om suiker uit suikerbieten te halen, zonder succes helaas, in de topic kan je m'n belevenissen lezen : http://www.chemiefor...2&hl=suikerbiet

Veranderd door Heidewolf, 13 november 2004 - 16:14

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 november 2004 - 16:47

Ook leuk om te weten: extractie wordt op industriŽle schaal gebruikt om gewone koffie caffeÔnevrij te maken: ze gebruiken daarvoor extractie met CO2 in de superkritische fase.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Nathalieke_CF

Nathalieke_CF

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2004 - 18:16

Uhh, ik noemde 2 keuken toepassingen nl. koffie zetten en bouillon trekken.

Oh, sorry, ik bedoelde van die Chromatografie... ;)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2004 - 18:54

Kolomchromatografie wordt op industriele schaal toegepast in de bereiding van fijnchemicalien zoals pharmaceutica. Er wordt wel zo veel mogelijk geprobeerd dit te vermijden/omzeilen door de syntheseroutes slim te kiezen. Dit omdat kolomchromatografie op industriele schaal erg omslachtig is. Kristallisatie verdient veruit de voorkeur. Verder worden HPLC en GC wel gebruikt voor de analyse van producten die op industriele schaal worden gemaakt.

Dutchy_CF

Dutchy_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 februari 2012 - 16:38

Kolomchromatografie wordt op industriele schaal toegepast in de bereiding van fijnchemicalien zoals pharmaceutica. Er wordt wel zo veel mogelijk geprobeerd dit te vermijden/omzeilen door de syntheseroutes slim te kiezen. Dit omdat kolomchromatografie op industriele schaal erg omslachtig is. Kristallisatie verdient veruit de voorkeur. Verder worden HPLC en GC wel gebruikt voor de analyse van producten die op industriele schaal worden gemaakt.

Hallo, weet je misschien een artikel of boek waarin ik deze informatie zou kunnen vinden? Ik heb deze namelijk nodig voor het beantwoorden van een vraag maar ik moet verwijzen naar de bronnen die ik heb gebruikt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures