fout spiritus verpakking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

fout spiritus verpakking

ik ben vandaag bezig geweest voor de lol om de kleurstof met koolstof uit spiritus te halen.

toevallig las ik op de verpakking dat er ethyl inzit mar dat kan niet want de giftige form (methyl) zou er in moeten zitten is dit een fout op de verpakking of zit ik nou zo mis.

Berichten: 159

Re: fout spiritus verpakking

Spiritus bevat voor het grootste gedeelte (ca. 95%) ethylalcohol, ofwel ethanol. Verder zit er in kleine hoeveelheden het giftige methylalcohol ofwel methanol in, zodat je het niet drinken kunt. Verder zit er een kleutstof in en een stof waardoor de spiritus gaat stinken en slecht gaat smaken, zodat je al helemaal niet op het idee komt hem te drinken. Voor de rest zit er nog enkele procenten water in.

In plaats van methanol wordt er ook vaak het schadelijke butanon in gedaan. Dit heeft hetzelfde kookpunt als ethanol en kan dus heel moeilijk door distillatie verwijderd worden.

Berichten: 18

Re: fout spiritus verpakking

maar waarom zetten ze dat er dan niet op

ik ben ech niet zo gek om het te gaan drinken maar het is toch handiger om het er wel op te zetten.

rubberduk

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: fout spiritus verpakking

Op mijn fles spiritus staat heel duidelijk: "In geval van inslikken onmiddelijk een arts waarschuwen en verpakking of etiket tonen."

Dit is een verplichte mededeling, en lijkt me duidelijk genoeg. Als dit niet op het etiket van jouw fles spiritus staat dan zou ik een klacht indienen bij de keuringsdienst van waren, die waarschuwing is verplicht en erg nuttig, spiritus is een gevaarlijke stof en inslikken kan tot behoorlijke schade leiden.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 18

Re: fout spiritus verpakking

ja mar dan moeten ze toch alle ingredienten erop zettte:S

Berichten: 159

Re: fout spiritus verpakking

Als een stof niet voor consumptie bestemd is hoeven er niet alle inhoudsstoffen op te staan. Bij de benzinepomp staat bijvoorbeeld ook niet wat er precies in de benzine zit, en bij schoonmaakmiddelen staat vaak ook alleen maar een vage omschrijving van de stoffen. Voor het geval dat een stof giftig is, is het voldoende op de verpakking te schrijven DAT hij giftig is.

Reageer