electrolyse van water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

electrolyse van water

hoi, weet iemand of je zwavelzuur ook zelf kan maken?? Ik heb electrolyse van (leiding)water uitgevoerd met keukenzout(NaCl) om de geleidbaarheid van het water te verhogen maar dat geeft ook reacties tijdens de electrolyse. Zwavelzuur geeft namelijk geen nevenreacties aan tijdens de electrolyse en verhoogt de geleidbaarheid van het water.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: electrolyse van water

Is het nou nodig om in nog 4 andere topics hierover te vragen ??? Is alleen maar verwarrend er wekt veel irritatie op. Alle andere topics verwijdert!

Maar natuurlijk wel hartelijk welkom op Chemieforum.nl

Ik zou er niet aan beginnen om zwavelzuur te maken is niet te doen...

H2SO4: FeS + O2 =verhitten=> SO3 + H2O ---> H2SO4 (aq)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: electrolyse van water

Zuren in water geven de beste geleidbaarheid, maar andere huis-tuin-en keukenchemicalien voldoen ook wel:

Natriumcarbonaat (soda)

Natronloog (gootsteenontstopper)

Azijn lukt waarschijnlijk ook wel

Kunstmest (bevat ammonium, kalium, nitraat en fosfaat ionen)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: electrolyse van water

Ik heb electrolyse van (leiding)water uitgevoerd met keukenzout(NaCl) om de geleidbaarheid van het water te verhogen maar dat geeft ook reacties tijdens de electrolyse
Dat klopt NaCL reageert natuurlijk mee. Hieruit komt een reactie product in de vorm van chloorgas en waterstof. Vooral chloorgas is niet zo'n geweldig bij product. Er zouden zich in minder mate ook nog waterstofperoxide, chloriet en chloraat kunnen worden gevormd. Nee hiermee kom je niet ver voor je zwavelzuur reactie. Maar goed het lijkt me handig om zwavelzuur gewoon uit de fles te halen ;) Chemische zuiverheid is natuurlijk ook een stuk hoger.

mvg Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: electrolyse van water

accuzuur is natuurlijk ook gewoon (verdund) zwavelzuur

Reageer