Springen naar inhoud

cannizaro dismutatie

• Log in om te kunnen reageren

Kelis

Kelis

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2004 - 23:28

Ik heb op school een cannizaro dismutatie moeten uitvoeren met benzaldehyde, ik moet ook op een gegeven moment de etherige laag afscheiden van de waterige fase, dan moet ik die etherige fase wassen met metabissulfiet, maar waarom eigenlijk?? En dan staat er als opgave nog bij, indien je een mengsel krijgt van triethylamine en propanol, hoe zou je dna te werk gaan, om deze te scheiden, heb reeds zitten zoeken op google enzo, maar nog steeds niet gevonden, wil er iemand helpen??
Dank u

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2004 - 01:20

Hoi,

M.b.v. de ether extraheer je de organische stoffen uit de waterlaag.

Metabisulfiet (met 1 s) is een reductor. De vraag is dan of er bijproducten zijn gevormd (of additieven toegevoegd) die die o.i.v. een reductor met water geextraheerd kunnen worden.

De tweede vraag vind ik nogal vreemd overkomen. Heeft vast iets te maken met bepaalde eigenschappen van DNA die jullie behandeld hebben (in relatie met de cannizaro iets met NADPH?)

Veranderd door DrQuico, 16 november 2004 - 01:29

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2004 - 06:23

het is waarschijnlijk geen dna, maar het woordje DAN ;)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2004 - 10:54

DAN zou ik zeggen destilleren

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2004 - 16:10

Bij de Cannizzaro-reactie ontstaat benzylalcohol en benzoŽzuur. BenzoŽzuur lost op in de waterige fase en benzylalcohol en overgebleven benzaldehyde gaat naar de etherige fase. Het metabisulfiet bindt nu het benzaldehyde, zodat het geheel met het water eruit gewassen wordt. Dan blijft alleen nog het benzaldehyde in de ether over.

Het scheiden van triethylamine en propanol kun je misschien met extractie met ether en natronloog doen. Omdat triethylamine een base is, zal dit normaal gesproken in water oplossen, maar in natronloog zal dit niet zo snel gebeuren. Propanol lost altijd op in water. Bij de extractie gaat het triethylamine dus naar de etherige fase en propanol naar de waterige fase. Deze fasen kun je dan distilleren.

Kelis

Kelis

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2004 - 13:32

Bedankt voor jullie reacties, jullei hebben me goed geholpen, en nu kan ik weer verder experimenteren. ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures