cannizaro dismutatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

cannizaro dismutatie

Ik heb op school een cannizaro dismutatie moeten uitvoeren met benzaldehyde, ik moet ook op een gegeven moment de etherige laag afscheiden van de waterige fase, dan moet ik die etherige fase wassen met metabissulfiet, maar waarom eigenlijk?? En dan staat er als opgave nog bij, indien je een mengsel krijgt van triethylamine en propanol, hoe zou je dna te werk gaan, om deze te scheiden, heb reeds zitten zoeken op google enzo, maar nog steeds niet gevonden, wil er iemand helpen??

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: cannizaro dismutatie

Hoi,

M.b.v. de ether extraheer je de organische stoffen uit de waterlaag.

Metabisulfiet (met 1 s) is een reductor. De vraag is dan of er bijproducten zijn gevormd (of additieven toegevoegd) die die o.i.v. een reductor met water geextraheerd kunnen worden.

De tweede vraag vind ik nogal vreemd overkomen. Heeft vast iets te maken met bepaalde eigenschappen van DNA die jullie behandeld hebben (in relatie met de cannizaro iets met NADPH?)

Berichten: 337

Re: cannizaro dismutatie

het is waarschijnlijk geen dna, maar het woordje DAN ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: cannizaro dismutatie

DAN zou ik zeggen destilleren

Berichten: 159

Re: cannizaro dismutatie

Bij de Cannizzaro-reactie ontstaat benzylalcohol en benzoëzuur. Benzoëzuur lost op in de waterige fase en benzylalcohol en overgebleven benzaldehyde gaat naar de etherige fase. Het metabisulfiet bindt nu het benzaldehyde, zodat het geheel met het water eruit gewassen wordt. Dan blijft alleen nog het benzaldehyde in de ether over.

Het scheiden van triethylamine en propanol kun je misschien met extractie met ether en natronloog doen. Omdat triethylamine een base is, zal dit normaal gesproken in water oplossen, maar in natronloog zal dit niet zo snel gebeuren. Propanol lost altijd op in water. Bij de extractie gaat het triethylamine dus naar de etherige fase en propanol naar de waterige fase. Deze fasen kun je dan distilleren.

Berichten: 36

Re: cannizaro dismutatie

Bedankt voor jullie reacties, jullei hebben me goed geholpen, en nu kan ik weer verder experimenteren. ;)

Reageer