zuur-base titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

zuur-base titratie

Hoi, Kan iemand mij helpen?

Een mengsel bestaat uit Na2CO3 en NaHCO3

1,0 g van dit mengsel wordt opgelost tot 100 mL oplossing.

Hiervan wordt 10 mL getitreerd met 0,112 M HCl op fenoltaleine en dan is SP1 (Stoechiometrisch punt 1) = 3,84 mL.

Een tweede 10 mL wordt getitreerd op methyloranje en dan is SP2 = 15,55 mL.

Bereken de samenstelling(massa-%) van het oorspronkelijke mengsel. Schrijf de reacties op die plaatshebben bij de uitgevoerde titraties.

Doei

biochemiefreak: een duidelijke beschrijving geven van het onderwerp.

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: zuur-base titratie

Even een opmerking het is niet de bedoeling dat je de vraag twee keer plaatst zie algemene regels.
2.5. Post niet tweemaal of meerdere malen hetzelfde bericht, dit is crossposten en gaat ten koste van het overzicht! Wilt u iets veranderen in uw post gebruik dan de knop bewerk.


MvG Ron

Berichten: 11

Re: zuur-base titratie

Sorry Afbeelding ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zuur-base titratie

Hij is wel steng hoor die Ron :P (maar rechtvaardig). Natuurlijk eerst welkom op Chemieforum.nl ;)

Goed, wat gebeurt er:

Na2CO3 + HCl <=> NaHCO3 + Na+ + Cl-

NaHCO3 + HCl <=> CO2 + Na+ + Cl- + H2O

--- totaal ----

Na2CO3 + 2HCl <=> CO2 + 2Na+ + 2Cl- + H2O

Bij je eerste titratie word dus al het Na2CO3 omgezet in NaHCO3. Daarvoor heb je dus 3,84 mL HCL voor nodig. Bij je tweede titratie wordt eerst alle Na2CO3 omgezet in NaHCO3 en daarna in CO2 en water met 15,55 mL HCl.

Je hebt dus 3,84 mL HCl nodig voor je Na2CO3 en (15,55-3,84) 11,71 mL HCl voor je NaHCO3.

Verder zou het je toch wel moeten lukken, anders hoor ik het wel!

Succes!

Berichten: 11

Re: zuur-base titratie

mag je die Na+ en Cl- ook niet schrijven als NaCl ??? Of klopt dat niet?

Het massa-procent van het oorspronkelijke mengsel, is dat dan NATRIUMCARBONAAT?

zou je me toch nog een beetje kunnen helpen, want het lukt toch nog niet echt ;)

Het massaprocent is toch de massafractie * 100 en de massafractie is toch massa van A gedeeld door de massa van de oplossing, maar wat is dan A en wat is dan de oplossing???

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zuur-base titratie

Natriumcarbonaat (Na2CO3) reageert gemakkelijker met HCl dan natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3) dus die reactie verloopt eerst.

Met die 3,84 mL HCl (3,84 mL 0,112 M HCl = 0,43 mmol HCl) reageert alle natriumcarbonaat (Na2CO3) tot natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3).

Na2CO3 + HCl <=> NaHCO3 + Na+ + Cl-

Er wordt dus 0,43 mmol HCl gebruikt om die natriumcarbonaat om te zetten naar natriumwaterstofcarbonaat, die reactie is 1:1 dus heb je ook 0,43 mmol natriumcarbonaat in je 10 mL oplossing zitten en dus 4,3 mmol in die 100 mL

Met die 15,55 mL HCl (15,55 mL 0,112 M HCl = 1,74 mmol HCl) reageert alle natriumcarbonaat (Na2CO3) tot natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3) en dat weer tot CO2 en water.

Na2CO3 + 2HCl <=> CO2 + 2Na+ + 2Cl- + H2O

Aangezien het je alleen gaat om de hoeveelheid natriumwaterstofcarbonaat en niet om de natriumcarbonaat die OOK wordt omgezet tot natriumwaterstofcarbonaat moet je er twee keer die 3,84 mL afhalen (de eerste 3,84 mL om die carbonaat om te zetten in waterstofcarbonaat en vervolgens nog eens 3,84 mL om die waterstofcarbonaat verder om te zetten tot CO2)

Dus geen 15,55 mL HCl, maar 7,87 mL (7,87mL 0,112 M HCl = 0,81 mmol HCl)

Er wordt dus 0,81 mmol HCl gebruikt om die natriumwaterstofcarbonaat uit die ene gram om te zetten naar CO2 en water, die reactie is ook 1:1 dus heb je ook 0,81 mmol natriumwaterstofcarbonaat in je 10 mL oplossing zitten en dus 8,1 mmol in die 100 mL

4,3 mmol natriumcarbonaat = 0,46 g

8,1 mmol natriumwaterstofcarbonaat = 0,68 g

Dat is dus ietsje teveel, maar dat zijn afrondingen en meetfouten waarschijnlijk. Ik hoop dat het duidelijk is en anders hoor ik het wel.

Oja, NaCl in water is Na+(aq) en Cl-(aq) direct NaCl neerzetten is dus niet goed (maar wel makkelijker).

Berichten: 11

Re: zuur-base titratie

hoi,

ik begrijp het volledig, dank je wel

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zuur-base titratie

Graag gedaan ;)

Reageer