Springen naar inhoud

Quencher

• Log in om te kunnen reageren

Cashew

Cashew

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2004 - 10:44

Kan iemand mij uitleggen hoe een quencher werkt.
- hoe kan die het licht absorberen van de fluorofoor?
- wanneer kan die het licht absorberen?
- enz.

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 16 november 2004 - 13:50

Een quencher is een molecuul dat in staat is om de energie van een geëxciteerd donormolecuul over te nemen. De quenching zelf ontstaat omdat de quencher niet vervalt naar de grondtoestand met uitzending van een foton, maar juist stralingsloos.

Uitgaande dat D het donormolecuul is, Q de quencher en D*/Q* staat voor de aangeslagen vorm, is dit dus het mechanisme:

zonder Q:
D* >> D + hν

met Q:
D* + Q >> D + Q* >> D + Q + warmte

hoe kan die het licht absorberen van de fluorofoor?

De quencher absorbeert de energie, licht is alleen een verschijningsvorm van energie die bij deze overgang niet van toepassing is.
Een quencher kan i.h.a. alleen energie van een donor overnemen als de energie van de aangeslagen toestand van de quencher ongeveer gelijk maar nét iets lager is dan van het aangeslagen donormolecuul. Alleen dan kan (in het algemeen dus) energie-transfer plaatsvinden.

wanneer kan die het licht absorberen?

Het belangrijkste aspect is dat de afstand tussen de donor en de quencher niet te groot is! De kans dat er quenching optreedt is (dacht ik) omgekeerd evenredig met de derde macht van de onderlinge afstand.
Bovendien zijn er nog andere dingen die een rol spelen, zoals polarisatie-effecten. Dat zal ik nu niet uitleggen; als je dat wilt weten, moet je dat even zeggen.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt... succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Cashew

Cashew

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2004 - 13:57

He Beryllium

Kan je me dat mechanisme iets duidelijker uitleggen want ik snap het voor een deel maar niet helemaal.

Alvast bedankt.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 16 november 2004 - 14:09

Jahoor, dat kan ik ;)

Stel: je donormolecuul (de fluorofoor) heeft op een bepaald moment energie geabsorbeerd, en normaliter zou het deze weer verliezen door een foton uit te zenden (fluorescentie, dus). De wet van behoud van energie zegt immers, dat je geen energie mag verliezen: als de fluorofoor terugvalt naar de grondtoestand (de toestand van de laagste energie) moet het dus de energie op een of andere manier kwijt.

Wat er dus gebeurt:
D + hν1 (foton 1) >> D* (de D zonder * betekent de lage energietoestand dus)
En dan:
D* >> D + hν2

Maar nu doen we hetzelfde met een quencher in de buurt.
In plaats van dat de donor nu fluoresceert (dus energie verliest door een foton uit te zenden) "geeft" deze de energie aan de quencher. De quencher verandert daardoor dus: vanuit de lage grondtoestand raakt het in de aangelagen toestand omdat het energie krijgt van de donor:

D* + Q >> D + Q*

Nu is de donor dus weer terug bij af. Maar, de quencher heeft wel nog energie. Deze zal hij normaal verliezen door warmte af te staan (want er mag weer geen energieverlies optreden):

Q* >> Q + warmte

Het totale mechanisme is dus:

D + hν1 + Q >> D* + Q >> D + Q* >> D + Q + warmte

In de praktijk betekent dit dus, dat het licht dat normaal van een fluorfoor af komt niet meer bestaat: de energie wordt via de quencher omgezet in warmte.

Ik hoop dat je het wat beter begrijpt zo...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Cashew

Cashew

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 november 2004 - 08:47

Het is nu helemaal duidelijk

Harstikke bedankt

Cashew

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures