Creëren van zwarte gaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 2

Cre

wat gebeurt er met twee protonen die (door bijvoorbeeld door een deeltjesversneller) op elkaar worden geschoten? komt er dan een zwart gat? en zoja, zou het dan een gevaarlijk zwart gat, wat de hele wereld opslokt? of betekent dit niet het einde van de wereld?

ik weet er niet zoveel van, maar kan iemand me hiermee helpen?

alvast bedankt!

(het zou wel een goede oplossing zijn voor het probleem ruimtegebrek :shock: )

Berichten: 259

Re: Cre

Hetzelfde als je twee magneten met gelijke polen tegen elkaare probeert te drukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Cre

een zwart gat is een ster die na een supernova zodanig implodeerd dat zij zo massief wordt dat zelfs licht niet meer kan ontsnappen (op aarde hebben we ook een ontsnappingtijd, maar die is zeer klein in vergelijking bij zwarte gaten)

protonen zijn + geladen. als je ze opelkaar afstuurt, gaan ze elkaar afstoten door de coulomb krachten.

Het is denk ik wel mogelijk om ze te laten botsen bij een zeer grote snelheid, maar wat er dan precies gebeurt, weet ik niet. Weet ook niet of ze dat al kunnen.

anders moet je eens horen bij mensen van de CERN
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 2

Re: Cre

Hetzelfde als je twee magneten met gelijke polen tegen elkaare probeert te drukken.
dus dat is onmogelijk? maar hoe kunnen dan protonen bij elkaar in een atoomkern zitten? :shock:
anders moet je eens horen bij mensen van de CERN
wat is CERN voor iets?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Cre

arjesara schreef:Hetzelfde als je twee magneten met gelijke polen tegen elkaare probeert te drukken.
dus dat is onmogelijk? maar hoe kunnen dan protonen bij elkaar in een atoomkern zitten? :shock:


Er zitten neutrale neutronen tussen, als een soort lijm.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Cre

http://public.web.cern.ch/public/

hier is oa een deeltjesversneller. Het ligt zowel in zwitserland als in frankrijk. Zij doen ook experimenten daar antimaterie,... Grote fysici werken hier.

ale info hierover vind je op hun site

Ik ben er in het middelbaar via VUB naar toe kunnen gaan. echt interessant voor iedereen die interese heeft in natuurkunde/wetenschappen!
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Cre

Semi-offtopic:

wat is de "ontsnappingstijd" van licht?

Is dat een afgeleide van de normale snelheid - de vertraging die het licht overvindt door zwaartekracht?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Cre

Ik zie niet in wat protonen met zwarte gaten te maken hebben.

Protonen zijn positief geladen en stoten elkaar af. In een atoomkern worden ze bijeen gehouden door neutrale neutronen en de sterke wisselwerking van de quarks.

Zwarte gaten zijn hemellichamen die zoveel massa hadden dat ze ineen zijn gestort. Dit heeft tot gevolg dat de gravitatie van de massa ook geconcentreerder wordt en dus groter. Als de gravitatie zo groot wordt dat licht niet meer aan het het object kan ontsnappen heet het een zwart gat. Zwarte gaten hebben meestal een doorsnede van enkele kilometers en zijn dus een stuk groter dan protonen.

Maar stel dat er een zwart gat ontstaat als je 2 protonen op elkaar schiet, dan is het wel zo klein dat je er niet eens iets van kunt merken. Aangezien de massavan een proton heel klein is en de straal van het zwarte gat dat zou ontstaan ook klein is.

Berichten: 200

Re: Cre

Maar stel dat er een zwart gat ontstaat als je 2 protonen op elkaar schiet, dan is het wel zo klein dat je er niet eens iets van kunt merken. Aangezien de massavan een proton heel klein is en de straal van het zwarte gat dat zou ontstaan ook klein is.


Inderdaad. En sterker nog, er zijn mensen (zoals Gerard 't Hoofd) die zich bezig houden met de hypothese dat elk deeltje een micro-zwart gat is. Met zwaartekracht op quantumniveau gebeuren vreemde dingen.

Op http://www.phys.uu.nl/~thooft/ staan verschilllende links die hier meer over vertellen (de niveau's zijn ook verschillend, de meeste zijn nogal hoog).

Re: Cre

protonen zijn + geladen. als je ze opelkaar afstuurt, gaan ze elkaar afstoten door de coulomb krachten.


Dit is in principe de werken van een kernfusiereactor waarbij ze zwaar water (isotoop van waterstof) met elkaar laten botsen. Bij zeer hoge snelheid. Als de deeltjes dicht tegen elkaar aan komen gaan de protonen ondanks hun lading aan elkaar zitten (bindingsenergie)

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Cre

Vorig jaar heb ik (met wat andere mensen) hier een artikel over geschreven. Het artikel zelf is vrij lang en gaat vooral over (grote) extra dimensies. Het stuk over de productie van zo een mini-zwart gat en de gevolgen ervan voor ons (die niet zo groot zijn; zo een zwart gaatje slokt absoluut niet de hele wereld op maar verdampt door Hawking-straling) begint op pagina 26 halverwege bij

"Intermezzo: Production of Micro Black Holes"

en eindigt bovenaan pagina 28. Veel plezier ermee:

http://gene.science.uva.nl/~skowalcz/Const...0Dimensions.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Cre

Hier ook nog een leuk stukje over zwarte gaten creeën.

http://www.zqcentral.com/index/news/show/1919
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Cre

Wel eens van de tijdreiziger John Titor gehoord?

Die heeft het ook over zwarte gaten, en CERN die vanaf 2001 onderzoeken zou doen die uiteindelijk leiden tot de "tijdmachine" in 2034.

Berichten: 23

Re: Cre

Wat ik weet, is dat als je protonen tegen elkaar laat botsen dat ze uiteenvallen in quarks, die quarks kan men zien aan de hand van lichtsensoren, want naar het schijnt stralen ze dan fotonen uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Cre

Wat ik weet, is dat als je protonen tegen elkaar laat botsen dat ze uiteenvallen in quarks
Protonen bestaan uit quarks.. En quarks komen nooit los voor.

Reageer