Springen naar inhoud

Goed leerboek of cursus vr zelfstudie

• Log in om te kunnen reageren

Fré

Fré

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2004 - 18:09

Hoi,

Wie kan me een bepaald boek adviseren waar alle basis van organische en anorganische chemie (oefeningen met reactievergelijkingen) heel goed en overzichtelijk worden uitgelegd. Het boek moet op zich bedoelt zijn voor zelfstudie en mag eventueel in het Engels.

Alvast bedankt,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2004 - 19:30

De meeste van de boeken over organische chemie (met enige diepgang) zijn in het engels. De keuze is ook veel groter.

Ikzelf heb op de universiteit Organic Chemistry van McMurry (ISBN 0-534-1628-5) gebruikt. De basis van de organische chemie staat hierin (met opgaven) duidelijk uitgelegd, met niet al te moeilijk engels. Andere boeken met als titel "organic chemistry" of "basic organic chemistry" die op de nederlandse universiteiten worden gebruikt zijn ook wel goed.

Voor anorganische chemie heb ik het boek Inorganic Chemistry van Shriver, Atkins en Langford gebruikt (ISBN 0-19-855232-7). Dit is iets pittiger engels, maar wel te doen.

Als je geinteresserd bent in boeken over organometaalchemie (zit tussen organisch en anorganisch in) dan weet ik hier ook nog wel wat boeken voor.

Omdat deze boeken vaak niet echt goedkoop zijn, raad ik je aan naar een filiaal van "de Slegte" te gaan in één van de universiteitssteden. Hier kun je goedkoop tweedehandsjes aanschaffen.

Als er tijdens je zelfstudie bepaalde zaken niet duidelijk zijn, dan kun je hier natuurlijk je vragen kwijt.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2004 - 21:46

Voor organische chemie kan ik absoluut het volgende boek aanraden:

Inleiding in de bio-organische chemie - Engbersen

Voor anorganisch tsja ik weet niet. Ik vind de scheikunde module van de OU ook heel mooi, zit ook organisch in. Is helemaal in het NL ook ;)!!! Verder zit er in die module ook scheidingsmethoden en spectrometrie. Geplaatste afbeelding

Diepgaander dan dat ik ooit op de HLO heb gehad en wat ze daar in 1 module geven, deden we op het HLO het hele 2e jaar over :P

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 20 november 2004 - 14:07

Voor anorganische chemie heb ik het boek Inorganic Chemistry van Shriver, Atkins en Langford gebruikt (ISBN 0-19-855232-7). Dit is iets pittiger engels, maar wel te doen.

Dat is inderdaad een goed boek, maar vind ik persoonlijk snel in een behoorlijk hoog niveau terecht komen: of dat boek geschikt is hangt erg af van je voorkennis. Is dat VWO, HBO....?

Als boek voor Organische Chemie heb ik in mijn studie het boek Organis Chemistry - second edition van Fox & Whitesell gebruikt. Dat is een boek wat goed niveau opbouwt (ISBN 0-7637-0178-5).

De meeste boeken moet je kunnen bestellen via de boekhandel; een goed idee is echter om ze eerst uit de bibliotheek te halen om te zien of je er wat aan hebt, de boeken zijn bepaald niet goedkoop.

Veel succes, en laat het ons weten! ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2004 - 12:33

Voor organische chemie kan ik je ook nog dit boek aanraden;

Organic chemistry, Paula Yurkanis Bruice, ISBN: 0-13-121730-5, 2004

Voor anorganisch is Shriver en Atkins inderdaad een hele goede, maar wel een beetje pittig inderdaad.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures