Springen naar inhoud

verbranding van een mengsel Methanol, Nitromethaan

• Log in om te kunnen reageren

Roel Bergers

Roel Bergers

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2004 - 13:54

Hallo,

Ik ben voor onze modelvliegclub de risico's aan het inventariseren van het gebruik van modelbouwbrandstoffen. Over de gezondheidsrisico's van de afzondelijke componenten is genoeg informatie voorhanden. Over de samenstelling van de uitlaatgassen echter niet. Bijft er bijvoorbeeld onverbrande Methanol en Nitromethaan (schadelijk bij inhalatie) achter in de uitlaatgassen?
Welke andere schadelijk verbindingen zouden er in de uitlaatgassen kennen zitten?

Wij gebruiken meerdere brandstofsamenstellingen maar het is wellicht handig n veelgebruikte samenstelling onder de loep te nemen:
75% Methanol
5% Nitromethaan
20% smeermiddel, wonderolie of synthetische olie. Samenstelling van de synthetische olien heb ik helaas niet kunnen achterhalen. Fabrikanten zijn daar niet toe bereid.

Zijn er meetmethoden beschikbaar om 'in the field' metingen te doen naar de samenstelling van uitlaatgassen?

alvast bedankt!

Roel.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 20 november 2004 - 14:22

Hallo Roel, welkom op Chemieforum.nl! ;)

Bij de verbranding van een fossiele brandstof (de precieze samenstelling maakt niet eens erg veel uit) levert vrijwel altijd de volgende stoffen:

CO
CO2
NOx
H2O

Het CO en NOx zijn behoorlijk schadelijk. CO bindt bijvoorbeeld ongeveer 35 keer beter aan hemoglobine en verdrijft zuurstof: bij grote blootstelling kan er verstikking optreden. Daar zal je in het veld echter geen last van hebben.
Het NOx is een veroorzaker van zure regen: met water kan het salpeterzuur vormen.
Deze twee zijn de reden dat er tegenwoordig katalysatoren worden toegepast: er onstaat dan stikstof (N2) ipv NOx en CO2 ipv CO. Ik neem aan dat je modelvliegtuigjes geen katalysator hebben.

Het meten in the field kan je proberen met een lambdasonde; deze meet de hoeveelheid zuurstof en kan daarmee helpen de hoeveelheid CO/CO2 te bepalen. Echter, in de buitenlucht zal dat niet veel zin hebben, daar zal de fractie van je verbrandingsproducten te laag voor zijn; bovendien meet je eerder het atmosferisch CO/CO2.

Als je het lekker chemisch wil doen: vang eens een volume van je verbrandingsproducten op en analyseer ze met een GC bijvoorbeeld... :P

Ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt; als je nog meer wilt weten moet je het zeggen!!!

Succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Roel Bergers

Roel Bergers

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 november 2004 - 14:34

Wow dat is snel!! ;)

Een uitlaatgassample analyseren door middel van gaschromatografie zie ik wel zitten. meten is weten, niet?
Ik heb toevallig 16 jaar bij Solvay in Weesp gewerkt (als instrumentmaker) en moet daar nog wel een ingangetje weten te vinden....

Als ik meer vragen heb kom ik er op terug, bedankt zover!

Roel.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 20 november 2004 - 21:22

Even waat trachten te vinden over synthetische olie:

Een synthetische olie is een soort kunstmatige olie met haast superieure eigenschappen waarvan voor autosmeermiddelen vaak, verslik je niet, polyalpaolefine (PAO) wordt gebruikt. PAO's hebben een hoge viscositeitindex (VI), lage vluchtigeid, hoge thermische stabiliteit, bestand tot 230C, een sterke oliefilm en zijn biologisch afbreekbaar (niet geheel onbelangrijk).
Bron: http://www.peter-d.nl/motorolie.htm

Synthetische olin die afgeleid zijn uit petroleumproducten (pao's, hydrocrack)
Bron: http://www.q8oils.be...=4faq&domain=nl

iso-paraffinic diluents
Bron: http://www.royalpurple.com

Er is inderdaad weinig over te vinden. Je leest vooral dat ze alleen in medisch noodgevallen uitspraken doen over welke stoffen er precies in zitten.

Roel Bergers

Roel Bergers

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2004 - 09:23

Informatieve sites, dank!

Roel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures