Arnhem

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Arnhem

Gevonden op nu.nl


Treinverkeer Arnhem opnieuw stilgelegd


Uitgegeven: 22 november 2004 12:29

Laatst gewijzigd: 22 november 2004 14:55


ARNHEM - Het treinverkeer rond Arnhem is maandagmiddag opnieuw stilgelegd. Dat meldt ProRail Verkeersinformatie. Maandagochtend werd het treinverkeer al stilgelegd vanwege een goederenwagon waaruit een brandbare stof zou lekken. Rond 14.00 uur reden de treinen weer, maar even later werd op last van de brandweer opnieuw het treinverkeer stilgelegd.


De brandweer besloot hiertoe nadat twee conducteurs en een machinist maandagmiddag onwel waren geworden. Op het station van Zutphen zijn zij beademd en kregen zij zuurstof toegediend. Dat meldt de NS. De trein had Arnhem als beginpunt. Daar hadden de drie enige tijd buiten doorgebracht, aangezien het treinverkeer stil lag.


De goederentrein met twintig ketelwagens vervoerde de uiterst brandbare stof methyl tert-butyl ether. Omdat er een sterke geur van de trein kwam, besloot de brandweer het zekere voor het onzekere te nemen. Bij binnenkomst op station Arnhem is de trein stilgezet voor onderzoek op een eventueel lek. Het is niet duidelijk of de stof daadwerkelijk gelekt is.


Woordvoerder Esther Wienese van de Nederlandse Spoorwegen kon niet zeggen of de klachten van de drie medewerkers verband houden met de lekkende goederentrein.


Kennnen jullie die stof? Hij is niet heel giftig, wel een beetje brandbaar.... Waarom dan al die ellende?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Arnhem

MSDS


In combinatie met lucht vormt het explosieve peroxiden en het is extreem brandbaar. Waarschijnlijk kankerverwekkend en verder:

R36. Irriterend voor de ogen

R37. Irriterend voor de ademhalingswegen

R38. Irriterend voor de huid


Waar om dus al die ellende ??? Nou een explosie in een station is niet zo'n goed idee en kankerverwekkende eigenschappen zijn ook niet zo fijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Arnhem

TBME is inderdaad niet erg giftig, licht ontbrandbaar en erg vluchtig. Het heeft wel een typische vrij "scherpe"/penetrante geur (zoals de meeste ethers). TBME wordt ondermeer toegepast als loodvervanger in benzines.


Het lijkt me sterk dat er een dusdanige hoeveelheid hiervan in de trein is gekomen bij het passeren van de (lekkende?) goederenwagon om mensen daadwerkelijk onwel te laten worden. Ikzelf werk regelmatig met TBME (wel in een geventileerde ruimte/zuurkast), maar heb nooit onwelheidsverschijnselen hiervan ervaren.


Natuurlijk kunnen mensen met gevoelige ademhalingswegen er eerder last van krijgen. Verder denk ik dat de psychische factor ook niet onderschat moet worden. In mijn ervaring krijgen niet-chemici sneller (hoofdpijn)klachten van typisch chemische luchtjes dan je op basis van de stofeigenschappen zou mogen verwachten. De angst voor vergiftiging zou kunnen leiden tot bijvoorbeeld hyperventilatie of uitvergroting van andere kwaaltjes en pijntjes, waardoor mensen zich onwel gaan voelen.


Natuurlijk kan er met de passagierstrein ook iets anders aan de hand zijn geweest wat heeft geleid tot onwelheid van de NS-medewerkers.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Arnhem

In combinatie met lucht vormt het explosieve peroxiden en het is extreem brandbaar. Waarschijnlijk kankerverwekkend en verder:

Dit is wel een enigzins gekleurde interpretatie van de datasheet.


-In combinatie met de lucht KUNNEN explosieve peroxides worden gevormd.

-Het is een MOGENLIJK en niet een waarschijnlijk kankerverwekkende stof. Wat wil zeggen dat er simpelweg niet genoeg onderzoek naar is gedaan, en dat de stof simpelweg verdacht is. Als je kijkt naar de LD50 waardes valt de giftigheid ook nog best mee.


-Voor benzines zul je een vergelijkbare MSDS datasheet vinden. Echter, de hoeveelheden benzine die tijdens het tanken van benzine worden ingeademd zullen groter zijn dan de hoeveelheid TBME die in de trein kan zijn gekomen.


-De lichte ontvlambaarheid van de TBME is alleen al voldoende aanleiding voor de brandweer om het gebied bij een mogelijk lek af te zetten. Een zinvolle maatregel zolang de aard en grootte van een eventueel lek nog onbekend zijn.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Arnhem

Dit is wel een enigzins gekleurde interpretatie van de datasheet.
:oops: De media naar de mond praten, ik bracht het inderdaad iets 'negatiever'. Maarja dat maakt zo'n niet al te spectaculair gebeuren weer wat smeuiger...

Berichten: 159

Re: Arnhem

Naar mijn weten is MTBE een ether die net niet neigt tot het vormen van peroxides. Voor de vorming van peroxides aan een ether moet een H-atoom afgescheiden worden, zodat aan het zuurstofatoom een koolstofradicaal zit, bijvoorbeeld bij diethylether:


CH3-CH2-O-CH2-CH3 -> CH3-CH·-O-CH2-CH3 + H·


CH3-CH·-O-CH2-CH3 + O2 ->CH3-CH(OO·)-O-CH2-CH3


Doordat dit secundaire radicaal relatief stabiel is, vindt deze reactie plaats. Bij MTBE zou er aan de methoxygroep een primair radicaal moeten ontstaan, dat veel instabieler is en het dus veel onwaarschijnlijker is dat deze reactie plaatsvindt. Aan de tert-butoxygroep zou voor de vorming van een radicaal een CH3-radicaal afgesplitst moeten worden, dat nog instabieler is.


Hierdoor is MTBE een veel veiligere stof om mee te werken dan diethylether, met vrijwel dezelfde eigenschappen.


Een nadeel van MTBE is dat het vrijwel niet in de natuur afgebroken wordt.

Berichten: 31

Re: Arnhem

Hierdoor is MTBE een veel veiligere stof om mee te werken dan diethylether, met vrijwel dezelfde eigenschappen.
Hier ben ik het inderdaad mee eens: wij gebruiken in de (pilot)plants MTBE als veilig alternatief voor diethylether. Minder peroxide vormend. Wel een iets hoger kookpunt, dus ook dat werkt prettig.


Verder verbaasd het ook mij (en m'n collega's) dat er mensen onwel zijn geworden van een MTBE lekkage. Er zullen dan toch al vlug tientallen of honderden liters MTBE moeten zijn gelekt om zo'n probleem in de buitenlucht te veroorzaken (er zijn tenslotte niet alleen mensen in een trein maar ook op het perron onwel geworden).


Ik heb de trein ook nog zien staan en er zat inderdaad MTBE in (UN nummer 2398) voor het geval iemand nog mocht twijfelen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Arnhem

Verder denk ik dat de psychische factor ook niet onderschat moet worden. In mijn ervaring krijgen niet-chemici sneller (hoofdpijn)klachten van typisch chemische luchtjes dan je op basis van de stofeigenschappen zou mogen verwachten. De angst voor vergiftiging zou kunnen leiden tot bijvoorbeeld hyperventilatie of uitvergroting van andere kwaaltjes en pijntjes, waardoor mensen zich onwel gaan voelen.
Daar ligt volgens mij gewoon het probleem. Wij chemici vinden octanol erg stinken, maar weten dat het niet (zoveel) kwaad kan. Een niet chemici zal gelijk de benen nemen als die zoiets ruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Arnhem

het wordt allemaal wel erg groot uitgemeten in de krant. Vaak krijg je gelijk een negatief beeld dat chemische produkten alleen maar gevaarlijk is en dat het transport van die produkten eigenlijk niet meer mag worden uitgevoerd. Allemaal weer negatieve publiciteit voor de chemie. Het domme van dit alles dat de deksel van een tanker niet goed dicht zat dus het was een menselijke fout.(komt nog eens bij dat de brandweer dit pas heel laat ontdekten dat is wel erg amateuristisch al zeg ik het zelf) Maar goed dat de effecten zo erg zijn geworden is natuurlijk mee verantwoordelijk voor de desinformatie van het produkt. Ze hadden hier een wat duidelijke beeld over moeten vormen wat voor een produkt het nou is en hoeveel schade het kan toe brengen aan de omgeving.


MvG Ron

Reageer