Springen naar inhoud

[scheikunde] Proefwerk tandpasta

• Log in om te kunnen reageren

Sofietje

Sofietje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2004 - 15:40

Haai, mijn eerste post op het forum . :P

Voor een pw moet ik tandpasta onderzoeken, over de geschiedenis en hoet doel van de ingediŽnten valt veel te vinden maar over een praktische kwalitatieve bepaling van die ingrediŽnten kan ik amper iets tergugvinden.
Iemand advies voor mij?

Groetjes, Sofie :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2004 - 16:07

Het is mogelijk om een EDTA titratie te doen, met als indicator eriochroomTzwart, hiermee kan je het gehalte aan calcium bepalen. Op een middelbare school is dŠt proefje in elk geval haalbaar.

Met behulp van een gasopvangopstelling kan je ook het gehalte aan CO32- bepalen.

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2004 - 17:49

De eenvoudigste kwalitatieve bepaling is kijken wat er op de ingredientenlijst staat. :oops:

Sofietje

Sofietje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2004 - 18:44

Dank u voor de reply :P

De eenvoudigste kwalitatieve bepaling is kijken wat er op de ingredientenlijst staat.  :oops:

Ja, maar de tandpasta krijgen we in een plastic potje, we weten dus niet wat er inzit en moeten bepalen wat en hoeveel er inzit.
Anders was het wel gemakkelijk :P

Veranderd door Sofietje, 22 november 2004 - 18:45

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 november 2004 - 19:22

Tandpasta is een schuurmiddel en bevat naast water (gehydrateerde) silica (SiO2 met aan het oppervlak veel Si-OH groepen). Verder zit er vaak titaandioxide in om het geheel een helder witte kleur te geven. Deze verbindingen lossen niet op in water (silica wel enigzins in methanol). Hiernaast kan er nog fluoride (NaF) of base (KOH, pH!) in zitten. Ook zit er zoetstof in (sacharine) en in tandpasta met "whitening effect" zit waarschijnlijk een bleekmiddel (perboraat ?).
Ten slotte nog wat ingredienten die je in ongeveer elk cosmetisch product (shampoo, zeep, creme) kunt vinden, bijvoorbeeld polyethyleenglycol en natrium lauryl sulfaat.

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2004 - 12:43

kijk ook eens bij het onderwerp "vergelijkend warenonderzoek" in dit forum.
daar staat het al eens uitgelegd met een tekeningetje

Beryllium: Tip: als je de link erbij zet kan er meteen naar het topic waar je naar verwijst doorgeklikt worden

Veranderd door Beryllium, 11 december 2004 - 16:23

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures