[scheikunde] Proefwerk tandpasta

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Proefwerk tandpasta

Haai, mijn eerste post op het forum . :P

Voor een pw moet ik tandpasta onderzoeken, over de geschiedenis en hoet doel van de ingediënten valt veel te vinden maar over een praktische kwalitatieve bepaling van die ingrediënten kan ik amper iets tergugvinden.

Iemand advies voor mij?

Groetjes, Sofie :oops:

Berichten: 485

Re: [scheikunde] Proefwerk tandpasta

Het is mogelijk om een EDTA titratie te doen, met als indicator eriochroomTzwart, hiermee kan je het gehalte aan calcium bepalen. Op een middelbare school is dát proefje in elk geval haalbaar.

Met behulp van een gasopvangopstelling kan je ook het gehalte aan CO32- bepalen.

Berichten: 159

Re: [scheikunde] Proefwerk tandpasta

De eenvoudigste kwalitatieve bepaling is kijken wat er op de ingredientenlijst staat. :oops:

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Proefwerk tandpasta

Dank u voor de reply :P
De eenvoudigste kwalitatieve bepaling is kijken wat er op de ingredientenlijst staat.  :oops:
Ja, maar de tandpasta krijgen we in een plastic potje, we weten dus niet wat er inzit en moeten bepalen wat en hoeveel er inzit.

Anders was het wel gemakkelijk :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Proefwerk tandpasta

Tandpasta is een schuurmiddel en bevat naast water (gehydrateerde) silica (SiO2 met aan het oppervlak veel Si-OH groepen). Verder zit er vaak titaandioxide in om het geheel een helder witte kleur te geven. Deze verbindingen lossen niet op in water (silica wel enigzins in methanol). Hiernaast kan er nog fluoride (NaF) of base (KOH, pH!) in zitten. Ook zit er zoetstof in (sacharine) en in tandpasta met "whitening effect" zit waarschijnlijk een bleekmiddel (perboraat ?).

Ten slotte nog wat ingredienten die je in ongeveer elk cosmetisch product (shampoo, zeep, creme) kunt vinden, bijvoorbeeld polyethyleenglycol en natrium lauryl sulfaat.

Berichten: 198

Re: [scheikunde] Proefwerk tandpasta

kijk ook eens bij het onderwerp "vergelijkend warenonderzoek" in dit forum.

daar staat het al eens uitgelegd met een tekeningetje

Beryllium: Tip: als je de link erbij zet kan er meteen naar het topic waar je naar verwijst doorgeklikt worden

Reageer