Springen naar inhoud

Azobenzeen maken

• Log in om te kunnen reageren

Kay_CF

Kay_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2004 - 22:18

Ik zou graag willen weten hoe ik met het laboratorium van een middelbare school azobenzenen zou kunnen maken.
Ik ben namelijk aan mijn Profielwerkstuk begonnen en wil met azobenzeen proeven gaan doen, onder andere het maken van kleurstoffen en het gebruik als indicator. Nu weet ik alleen niet hoe ik azobenzeen kan maken, aangezien ik niet echt bruikbare sites kon vinden over dit onderwerp.

Bij voorbaat dank,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2004 - 00:33

Uit nitrobenzeen en zink. Let wel op, azoverbindingen zijn vaak kankerverwekkend.

Veranderd door DrQuico, 23 november 2004 - 22:41

Jantine_CF

Jantine_CF

• Chemieforum.nl erelid
  • 485 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2004 - 09:21

Sterker nog ik weet dat die proeven verboden zijn voor een middelbare school!!! Er mag volgens de wet niet gewerkt worden met kankerverwekkende stoffen. Dus als het nog kan zou ik een ander onderwerp kiezen!

Kay_CF

Kay_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2004 - 21:25

Bedankt voor de reacties. Inderdaad zijn het kankerverwekkende stoffen, de Technische Onderwijs Assistenten worden ook gek als je erover begint, maar mijn scheikunde leraar kwam zelf met het onderwerp aanzetten en hij zegt dat hij wel een oplossing weet, dus dat is niet het probleem.

Een andere vraag: hoe wordt azobenzeen dan gemaakt uit nitrobenzeen en zink?
Want azobenzenen kunnen ook worden gemaakt uit aminobenzeen, dacht ik gehoord te hebben.

Bij voorbaat dank,

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2004 - 00:36

Zink reduceert nitrobenzeen en wordt dus zelf geoxideerd tot Zn2+. Verdere reductie van azobenzeen levert difenylhydrazine en vervolgens aniline (aminobenzeen). Je zou dus ook bij aniline kunnen beginnen en deze tot azobenzeen oxideren. Azobenzeen kan dus ook uit aniline worden gemaakt

Een voorschrift voor een dergelijke proef kun je vinden in de Vogel (handbook of practical organic chemistry).

Ik ben trouwens erg benieuwd naar de oplossing van jouw leraar met betrekking tot de kankerverwekkende eigenschappen van azobenzeen.

Kay_CF

Kay_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2004 - 10:14

Bedankt.

De oplossing was niet zo heel moeilijk, gewoon een beetje voorzichtig omgaan en alleen maar in zuurkast werken enzo. Eigenlijk mag het niet, maar ach, waarom hebben we anders de stoffen in huis.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 28 november 2004 - 12:41

Als de ARBO-inspectie (en schoolinspectie ook) erachter komt is je leraar zuur! Eigenlijk moet je als leerling het ook niet accepteren om te werken met stoffen waar onvoldoende voorzorgen voor zijn getroffen!!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures