muceuze massa

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 251

muceuze massa

Laatst heb ik een oververzadigde oplossing van aluin gemaakt om kristalgroei te demonstreren in een klas. Deze opstelling heb ik thuis uitgevoerd : oververzadigde oplossing maken --> entkristal --> entkristal in oplossing......

Na een tijdje merkte ik een witte muceuze massa, zowel in de kristalliseerschaal als in de afgesloten voorraadfles. De massa groeit aan en bestaat microscopisch uit draden (verder ben ik nog niet geraakt, aangezien mijn microscoop op herstelverlof is)

Heeft er iemand enig idee welke alg/schimmel/... dit zou kunnen zijn ? Wat mij het meest opvalt is dat de cultuur ontstaan is in een oververzadigde aluinopslossing die toch een adstringerende werking heeft...

Misschien wilt een biochemicus zich hierover ontfermen ??????

Ik weet dat deze vraag niet meteen op een chemieforum past, dus ik neem het de moderator niet kwalijk dat hij dit topic verplaatst, maar het intrigeert me mateloos.

De cultuur is nog steeds in stand, in een oververzadigde aluinoplossing.

Met dank,

Jack

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: muceuze massa

Intrigrerend, inderdaad; maar weet je zeker dat je geen kristal vormt? Er bestaan toch ook van die naaldvormige kristallen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: muceuze massa

Intrigrerend, inderdaad; maar weet je zeker dat je geen kristal vormt? Er bestaan toch ook van die naaldvormige kristallen?
Naaldvormige kristallen bestaan, maar aluin kristalliseert in een kubische ruimtegroep, en daarin zijn de drie asrichtingen gelijk. Het is dus erg onwaarschijnlijk dat één van de drie richtingen veel sneller groeit dan de andere twee: de vlakken zijn chemisch identiek.

Toegegeven: de biologische verklaring is ook erg onwaarschijnlijk....

Reageer