Springen naar inhoud

sacharose (suiker)

• Log in om te kunnen reageren

Caesium

Caesium

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2004 - 20:49

Misschien is het wel een HEEEEEEEL domme vraag (vind ik zelf van wel), aangezien m'n kennis van de chemie :P , maar toch stel ik hem maar.

Ik heb in een boek gezien dat sacharose (suiker) hetvolgende is:

C6H12O6

maar ergens anders stond hetvolgende:

C12H22O11

Naar mijn mening klopt de laatste, maar wat is in hemelsnaam de 1e dan?? :oops:

Veranderd door dark lord, 23 november 2004 - 20:51

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 23 november 2004 - 21:02

Het boek van je heeft het over glucose: de monomeer van alle suikers.
Alle suikers bestaan uit (via een zuurstofatoom) aan elkaar gekoppelde glucose-eenheden.

…ťn gluoce-eenheid (ook wel druivesuiker genoemd) ziet er zů uit:
Geplaatste afbeelding

C12H22O11 is dus de formule van een dimeer van glucose:

Geplaatste afbeelding

Dit is inderdaad sacharose, of isomaltose.

Plaatjes komen van Sigma-Aldrich.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2004 - 22:08

Tafelsuiker, sucrose of sacharose is geen dimeer van glucose, maar een disacharide van glucose en fructose.

"Suiker" is in de chemie een alternatief voor de verzameling van alle koolhydraten.

C6H12O6 is de algemene formule van alle hexoses, waaronder fructose, glucose, maltose, en galactose.

C12H22O11 is de algemene formule van alle disachariden van twee hexoses, een pentose en een heptose, of nog schevere suikers. In de praktijk is alleen de combinatie van twee hexoses van belang. Belangrijk is te zien dat dit het "dubbele" is van de enkele hexose, minus een watermolecuul dat bij de samenvoeging ("condensatie") vrijkomt.

Ik ben onder Suiker op wikipedia ooit een artikeltje begonnen. Misschien dat je daar iets aan hebt.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2004 - 22:37

Ik wou net hetzelfde zeggen. Dan alleen maar de struktuur en naam van sucrose of sacharose:

Geplaatste afbeelding

[2-O-(α-D-glucopyranosyl)-β-D-fructofuranoside]
(staat ook leuk op de suikerpot)

pyranosyl/pyranoside = 6-ring
furanosyl/furanoside = 5-ring
α en β slaan op de configuratie van het anomere centra van de twee suikers
2-O slaat op de plek waar het glucopyranosyl aan het fructofuranoside is gekoppeld

Veranderd door DrQuico, 23 november 2004 - 22:47

DrHenk

DrHenk

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten

Geplaatst op 08 december 2004 - 14:23

Om nog op alle slakken sucrose te leggen - in plaats van natriumchloride: het is saccharose - dubbel c dus. De etymologie voert terug naar het Latijn waar 'saccharum' suiker betekent. Ik weet het, '-cch-' bekt niet lekker, maar wonderlijk genoeg is het de juiste spelling.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 december 2004 - 14:38

Om nog op alle slakken sucrose te leggen - in plaats van natriumchloride: het is saccharose - dubbel c dus. De etymologie voert terug naar het Latijn waar 'saccharum' suiker betekent. Ik weet het, '-cch-' bekt niet lekker, maar wonderlijk genoeg is het de juiste spelling.

In het Nederlands is het volgens het Groene Boekje blijkbaar met 1 c. Zie het Overleg op wikipedia.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 08 december 2004 - 15:04

Ook meneer van Dale vindt dat het met ťťn c is (zie hier)

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2004 - 14:13

C6H12O6 is de algemene formule van alle hexoses, waaronder fructose, glucose, maltose, en galactose.

volgens mij is maltose geen monosac©haride maar een disaccharide van twee keer glucose.
en maltose is de suiker die in de keuken wordt gebruikt bijvoorbeeld, de suiker van suikerriet en bieten
mocht mijn commentaar niet juist zijn doe ik mijn biologieleraar en de uitgever van mijn bioboek een proces aan, we hebben deze leerstof enkele weken geleden gezien

Mart van DJOE

Mart van DJOE

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 december 2004 - 16:11

Dit is zoals ik het altijd geleerd heb....

Geplaatste afbeelding

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 december 2004 - 19:03

volgens mij is maltose geen monosac©haride maar een disaccharide van twee keer glucose.
en maltose is de suiker die in de keuken wordt gebruikt bijvoorbeeld, de suiker van suikerriet en bieten
mocht mijn commentaar niet juist zijn doe ik mijn biologieleraar en de uitgever van mijn bioboek een proces aan, we hebben deze leerstof enkele weken geleden gezien

Maltose is inderdaad een disacharide van twee glucose moleculen. Het wordt verkregen door enzymatische hydrolyse van zetmeel.

Maltose is NIET de suiker uit suikerriet en suikerbieten! Dit is toch echt sucrose. Hiervoor steek ik mijn handen in het vuur. Ik ben benieuwd in welk bioboek dit wordt beweerd, want het is eigenlijk van de gekke dat dit soort fouten worden gemaakt in boeken over stof die vaak al niet als gemakkelijk wordt ervaren.

Dus bel je advocaat maar vast! :D

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2004 - 23:03

Dat had natuurlijk mannose moeten zijn. Sorry. Maar dat is in goed Nederlands dan wel een monosacharide, met ťťn c.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 december 2004 - 19:36

mijn leraar wordt dement denk ik, het staat niet in het boek maar hij zei dat even tussendoor, en ik de ijverige student :D , heeft natuurlijk onthouden wat hij niet moest onthouden

dragonfly_CF

dragonfly_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2005 - 00:09

effe nakijken of k dan wel zo slecht ben in spelling ma ik dacht echt dat sacchariden met 2 c's was anders moet ik mijn leerkracht gaan verbeteren [-X (we zijn nu heel druk bezig met suikers en k ben ze al beu ;))

Jorim: Kijk eerst even naar de datum voordat je reageert!

Veranderd door Jorim, 24 september 2005 - 12:56

sanderken

sanderken

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 13:02

effe zeggen, sacchariden is wel degelijk met 2 c's
het komt inderdaad vant latijn, maar twordt den laatste tijd ewa verwaarloosd, vandaar dat er veel mensen en woordenboeken het tegenwoordig met 1 c schrijven

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 17:05

De oorsprong van het woord is met 2 c's, maar zoals woordenboeken nu al zeggen: in het Nederlands is het nu met 1 enkele c.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures