Springen naar inhoud

MS

• Log in om te kunnen reageren

tripping20

tripping20

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2004 - 16:01

Quadrupool = 4 ronde staven (wisselspanningstroom/gelijkspanningstroom). Maar er is nu iets nieuws nl hyperbolische quadrupool.

Wat is nou het grote verschil tussen de twee (behalve de vorm)?

BVD

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2004 - 20:19

Wat de precieze wiskunde erachter is, weet ik ook niet (is volgens mij ook best ingewikkeld), maar het is zo dat bij een quadropoolmassaspectrometer alleen ionen van een bepaalde massa tussen de polen in resonantie oscilleren. Lichtere en zwaardere ionen zullen uit of tegen de massaspectrometer vliegen. Theoretisch moet je voor zo'n spectrometer staven nemen waarvan de doorsnee hyperbolisch is (waarschijnlijk zodat het de elektrische veldlijnen een bepaald patroon krijgen, maar ik ben zoals gezegd geen expert op dit gebied).

De kromming van een hyperbool komt in het midden hiervan sterk overeen met de kromming van een cirkel. Ik denk dat het goedkoper is om cilindervormige staven te maken dan staven die een hyperbolische doorsnee hebben. De afwijking die dan nog aanwezig is, is aan de rand, waar toch al niet veel ionen komen die de rit zullen overleven.

Ik denk dat je met hyperbolische staven een betere resolutie krijgt, maar dat het niet veel uitmaakt.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 24 november 2004 - 21:32

Ik denk dat je met hyperbolische staven een betere resolutie krijgt, maar dat het niet veel uitmaakt.

Uitgaande van jouw verhaal (lijkt me trouwens heel plausibel) gok ik niet zozeer op een betere resolutie, maar aan een lagere LOD. Minder ionen verlaten de quadrupool namelijk.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 november 2004 - 21:38

lagere LOD.

LOD = detectielimiet?

Veranderd door rwwh, 24 november 2004 - 21:39

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 24 november 2004 - 21:41

O sorry...

Inderdaad, LOD = limit of detection, dus detectielimiet.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

tripping20

tripping20

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2004 - 09:22

Bedankt,

Het is duidelijker geworden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures