[scheikunde] zoutzuur en cyanide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[scheikunde] zoutzuur en cyanide

Wat gebeurt er als je per ongeluk zoutzuur in een afvalvat gooit waarin een cyanide- oplossing zit? wat zijn de mogelijke gevolgen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

Welkom op Chemieforum.nl :oops:

Waar je natuurlijk bang voor bent is blauwzuurgas (HCN) en dat is niet geheel onterecht (heeft cynide niet een eigen afvalverwerkings gebeuren???). Als de cynide zit gebonden aan kalium dan moet je gaan oppassen:

KCN(aq) + HCl(aq) -> HCN(g) + KCl(aq)

Ik weet niks en kan niks specifieks vinden over cyanide met zoutzuur, maar ik zou geen risico nemen. O ja als je een amandelgeur ruikt is het tijd om weg te rennen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

Als de cyanide zit gebonden aan kalium dan moet je gaan oppassen
Het tegenion van cyanide doet er eigenlijk niet toe. natrium-, kalium-, koper- en lithiumcyanide (etc etc) geven allemaal blauwzuurgas (HCN) oiv van zoutzuur (of andere zuren). Of het blauwzuurgas daadwerkelijk vrij komt uit de oplossing hangt af van de pH die door toevoeging van het zoutzuur ontstaat en van de concentratie van cyanide in het afvalvat (HCN zelf lost ook gedeeltelijk op in water).

Mocht er per ongeluk zoutzuur bij cyanide komen, neem dan altijd het zekere voor het onzekere en ga er van uit dat blauwzuurgas gevormd wordt.

Cyanide afval hoort altijd apart verzameld te worden om dit soort ongelukjes te voorkomen. Door wat loog aan dit afvalvat toe te voegen kun je het direct ontstaan van blauwzuurgas (o.i.v. zoutzuur) enigzins ondervangen.

Als je de amandelgeur van blauwzuurgas ruikt ben je eigenlijk al te laat.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

oke bedankt ik dat dit wel genoeg is, maar als iemand nog meer weet zeg ik daar geen nee tegen.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

blauwzuur gas heeft een lage ppm gehalte wat betekend dat het in zeer kleine hoeveelheden al gevaarlijk is [!] . ppm betekend trouwens parts per milion

dus als je zoals eerder vernoemd een amandellucht voelt ga dan zo gauw mogelijk uit de lokaal en waarschuw de leraar

Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

Je kan HCN (bij goedontwikkelde reuk) al ruiken vanaf 0,6 ppm en het wordt pas gevaarlijk vanaf 18 ppm (hoofdpijn, duizeligheid en flauwvallen na langdurige blootstelling). Dus als je het ruikt ben je nog op tijd...

Lees meer...

ppm, ppb en ppt (parts per million cq billion cq trillion) is iets wat je gelijk weer moet afleren, want volgens bijna alle (chemische) normen mag dat niet meer gebruikt worden. Doordat deze eenheid dimensieloos is zijn er gegevens niet bekend. Één microgram per liter water is niet helemaal hetzelfde als één microgram per kilogram water, maar beide is het 1 ppb.

Leer jezelf dus gelijk aan dat je altijd rekent in molair, of gewicht per volume (mg/L) of gewicht per gewicht (mg/kg)!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

blauwzuur gas heeft een lage ppm gehalte wat betekend dat het in zeer kleine hoeveelheden al gevaarlijk is
Huh?

Een laag gehalte is een kleine hoeveelheid, maar ik denk dat je bedoelde te zeggen dat blauwzuur in zeer kleine concentraties al gevaarlijk is, en dat dus de MAC (maximaal toelaatbare concentratie) waarde erg klein is.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

blauwzuur gas heeft een lage ppm gehalte wat betekend dat het in zeer kleine hoeveelheden al gevaarlijk is
dat bedoelde ik ook maar ik kwam niet goed uit mijn woorden

bedankt voor de verbetering :oops:

Berichten: 40

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

Wat zijn de mogelijke gevolgen als je zoutzuur in een afvalvat gooit waarin een cyanideoplossing zit?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

:D Als je deze topic (ja, dat is dezelfde als waar je nu in zit) even goed doorleest dan staat daar het anwoord, Mars010 vraagt namelijk precies hetzelfde...

Berichten: 40

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

Mijn excuses :D

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

blauwzuur werd onderandere gebruikt om de doodstraf om te zetten

Berichten: 8

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

toxic dude schreef: blauwzuur gas heeft een lage ppm gehalte wat betekend dat het in zeer kleine hoeveelheden al gevaarlijk is [!] . ppm betekend trouwens parts per milion

dus als je zoals eerder vernoemd een amandellucht voelt ga dan zo gauw mogelijk uit de lokaal en waarschuw de leraar

Afbeelding
8-[ ow en vergeet je moeder niet te bellen om afscheid te nemen en verdring het slaperrige gevoel die extra seconden zijn het zeker waard

[!] uitkijken en don't try this at home try it at your friends home. 8-[
VWO6 N&T met Bio3 + In = na de vakantie pas weer boeiend ^^

Berichten: 89

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

Jorim schreef:

ppm, ppb en ppt (parts per million cq billion cq trillion) is iets wat je gelijk weer moet afleren, want volgens bijna alle (chemische) normen mag dat niet meer gebruikt worden. Doordat deze eenheid dimensieloos is zijn er gegevens niet bekend. Één microgram per liter water is niet helemaal hetzelfde als één microgram per kilogram water, maar beide is het 1 ppb.

Leer jezelf dus gelijk aan dat je altijd rekent in molair, of gewicht per volume (mg/L) of gewicht per gewicht (mg/kg)!
huh?!?!? weet je dat wel cker? kheb ut nl een paar weken geleden nog geleerd en v/d week hak oa daarover een toets... 8-[

heb ik dus weer dingen voor neits geleerd 8-[

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] zoutzuur en cyanide

huh?!?!? weet je dat wel cker? kheb ut nl een paar weken geleden nog geleerd en v/d week hak oa daarover een toets...
Wat is dit voor taal 8-[ ???? Sorry hoor, maar zullen we hier Nederlands als voertaal gebruiken?

Reageer