Aflatoxine/derivatisering

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 62

Aflatoxine/derivatisering

Hallo Leden van Chemieforum,

Ik ben met mijn litratuuronderzoek bezig en nu stuit ik op een probleem waar ik niet echt uit kom.

Het is zo dat aflatoxine b2 en g2 wel fluorescentie eigenschappen hebben en aflatoxine b1 en g1 pas nadat ze een broom-derivaisering hebben ondergaan.

De structuurformules van deze b1 en b2 lijken toch erg veel op elkaar (geldt overigens ook voor G1 en G2).

Ik krijg 't alleen niet voor elkaar om hier de structuurformules of online structuren neer te zetten

Wat is hier de reden van en kan iemand me daarbij helpen?

Mvg

Berichten: 159

Re: Aflatoxine/derivatisering

Hier staat dat aflatoxine B1 en B2 blauw en aflatoxine G1 en G2 groen flouresceren.

En hier staat nog meer informatie en nuttige links over aflatoxine in het Nederlands.

Je had dus misschien de verkeerde informatie gekregen. Mij lijkt het ook onwaarschijnlijk dat die twee stoffen zulke verschillende fluorescentie-eingenschappen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aflatoxine/derivatisering

Hier staat dat aflatoxine B1 en B2 blauw en aflatoxine G1 en G2 groen flouresceren.
Het zou kunnen dat Beaker niet kan beschikken over een UV om te exciteren, maar alleen een andere kleur. Dan fluoresceren B1 en G1 misschien inderdaad alleen als je ze bromeert. Overigens begrijp ik ook niet echt waarom ze zulke verschillende fluorescerende eigenschappen hebben.

@Beaker:

Kan je absorptiespectra meten van je aflatoxines? Hebben ze erg verschillende maxima?

Verplaatst naar spectrometrie, vind ik beter passen

EDIT

Structuren:

Afbeelding

Het verschil tussen "1" en "2" ligt in de dubbele binding van de zuurstofbevattende vijfring; het verschil tussen "B" en "G" is dus de vijf- of zesring rechtsboven. Die laatste is kennelijk bepalend voor excitatie; de dubbele binding van B1 en G1 hinderen duidelijk in de fluorescentie. Bij bromeren denk ik dat je die binding verzadigt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 62

Re: Aflatoxine/derivatisering

Het is zo weinig tijd is om van golflengte te wisselen, aangezien de componenten op zeer korte tijd achter elkaar elueren. Daarom is er een broom-derivatisering toegepast.

Berichten: 62

Re: Aflatoxine/derivatisering

Thanks beryllium, hier kan ik denk ik wel verder mee.

Toch vreemd dat er ondanks de kleine verschillen in structuur, toch zulke verschillen in eigenschappen kunnen ontstaan. Maar dat houdt t spannend anders valt er niets meer uit te zoeken.

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Aflatoxine/derivatisering

Rechtsboven, in conjungatie met het л-systeem, zit bij de B-groep een keton terwijl er bij de G-groep een ester zit. Deze hebben een verschillend inductief effect op het geconjungeerde л-systeem en beïnvloeden daarmee de golflengte van de fluorescentie.

Berichten: 159

Re: Aflatoxine/derivatisering

Rechtsboven, in conjungatie met het л-systeem, zit bij de B-groep een keton terwijl er bij de G-groep een ester zit. Deze hebben een verschillend inductief effect op het geconjungeerde л-systeem en beïnvloeden daarmee de golflengte van de fluorescentie.


Dan blijft nog steeds de vraag welke invloed de de aan- of afwezigheid van een dubbele binding aan de dihydrofuraanring heeft, als deze zover van het fluorescerende systeem verwijderd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aflatoxine/derivatisering

Zonder berekening van de MOs (molecular orbitals) kom je denk ik niet aan een exact antwoord op de vraag hoe de verschillende fluorescerende eigenschappen te verklaren zijn. Ik neem aan dat dat niet iets is wat je tot op de bodem wilt kunnen uitzoeken (en dat raad ik je ook niet aan :oops: ).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Aflatoxine/derivatisering

Dan blijft nog steeds de vraag welke invloed de de aan- of afwezigheid van een dubbele binding aan de dihydrofuraanring heeft, als deze zover van het fluorescerende systeem verwijderd is.


Deze is niet groot op de fluorescentie aangezien B1 en B2 beiden blauw, en G1 en G2 beiden groen fluoresceren.

Berichten: 120

Re: Aflatoxine/derivatisering

Waarom fluoresceren B1 en G1 nu meer na broom-derivatisering? Het is toch zo dat broom fluorescentieverlagend is? Waarom zal die ene dubbele binding die B1 en G1 meer hebben dan B2 en G2 de fluorescentie zo hard beïnvloeden?

Misschien heeft iemand na 3 jaar hier een beter kijk op ;)

Reageer