Problemen Optische Muis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Problemen Optische Muis

Hey mensen,

Ik heb al een hele tijd een optische muis, maar sinds ik deze gebruik op m'n nieuwe pc heeft ze de neiging om af en toe gewoon naar een hoek van het scherm weg te springen (nee ze is niet bang van me :roll: )

Dit is wel vrij irritant tijdens het gamen vermits de muis constant verspringt (soms wel elke minuut)

Iemand die dit probleem herkent en een oplossing weet ? Ik gebruik ook een ander muismatje, die is een heel klein beetje blinkend, zou dit het probleem kunnen zijn, dat de laser wordt weerkaatst naar de verkeerde kant ?

Dbv

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Problemen Optische Muis

Ik heb ook wel eens het probleem gehad van een "lopende" muis (Ze was te lui om te springen denk ik :roll: ) Dat was toen ik haar nog gewoon op het hout van mijn bureau gebruikte. Op dat hout zit zo'n beukenprint met kleurverschillen dus. Tegenwoordig heb ik gewoon een stuk karton (achterkant van een schrijfblok) liggen en het gaat fluitend. Misschien werkt dat bij jou ook?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Problemen Optische Muis

Deze muismat heeft ook wel verschillende kleuren, dat zou het probleem wel kunnen zijn, vermits ik daarvoor ook op een mooi stuk hout zat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Problemen Optische Muis

Probeer eens een wit vel papier (of een stuk karton), dan is het vast over.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Problemen Optische Muis

Ik heb het hier al met een vel papier geprobeert, maar dit beweegt stroever en is niet zo handig :roll:

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Problemen Optische Muis

Ik heb het sterke vermoeden dat de muis raar doet omdat je een enigzins 'specular' reflecterend oppervlak gebruikt, zoals je zelf al zei. Zorg gewoon dat je een muismat neemt die mooi 'mat' is, zonder coherente reflecties. Dat werkt een stuk beter!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Problemen Optische Muis

Het glanzen kan er idd ook mee te maken hebben bedenk ik me nu. De melamine print glanst ook, en het karton niet...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 15

Re: Problemen Optische Muis

ik heb dit probleem ook wel eens bij m'n optische muis, maar nooit als ik er een wit vel papier onder heb liggen. sinds ik hierachter kwam gebruik ik altijd een vel papier. ik heb ook altijd in m'n laptoptas een wit vel papier mee. en dat hij wat stroever loopt, gewoon oefenen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Problemen Optische Muis

Een tip als je een vel papier gebruikt: Maak het ergens op vast, anders schuift het de hele tijd mee met je pols. Of zet er iets op, zodat het ook niet verschuift.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Problemen Optische Muis

Zo zie je maarweern, een stoffigballetje is het beste.

Wat zijn de voordelen van een optischemuis? Ik had een keer dat ik een spel ging spelen en dat de optische muis niet erg makkelijk was, want was niet precies met richten, wat bij een soffigballetjes muist beter ging

Als het niet iets is met de ondergrond:

kun je hem als hij nog in de garantie is opsturen, dan geven ze je vast gewoon een nieuwe mee.

En je kan hem overschroeven, dat is heel niet zo gevaarlijk als dat het klinkt. Je schroeft hem open, blijft van alles wat er ingewikkeld uitziet uit. maakt hem schoon en zet hem weer inelkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Problemen Optische Muis

Antoon schreef:Zo zie je maarweern, een stoffigballetje is het beste.

Wat zijn de voordelen van een optischemuis? Ik had een keer dat ik een spel ging spelen en dat de optische muis niet erg makkelijk was, want was niet precies met richten, wat bij een soffigballetjes muist beter ging
Het voordeel van een optische muis is dat als je een goede hebt dattie dan nauwkeuriger is dan een balmuis. Je moet alleen wel een hebben met een goede sensor die niet te gevoelig is voor stof enzo. Daarom heb je tegenwoordig ook de lasermouse. Daarnaast heb je met balmuizen weer het probleem dat er vuil in komt te zitten, wat je met optische muizen niet hebt.

Een goede optische muis heb ik liever dan een balmuis in dezelfde prijsklasse.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Problemen Optische Muis

Ik werk ook liever met een optische muis, vermits ik graag game en heel wat uren achter m'n pc besteed werd m'n balletjes muis veel te rap vuil, ik moest om de twee weken m'n muis zeker eens uitkuisen. En je kan het al raden, als de muis net is uitgekuist is het heel wat moeilijker om te richten omdat je je terug moet aanpassen aan de snelheid van je muis. Dus elke 2 weken had ik hier last van. Toen ik net m'n optische muis had ging richten ook niet zo goed, maar dat is enkel een kwestie van wenning. Het enige nadeel is dan wel dat je batterijen moet hebben, en die ook moet vervangen. Kan best wel irritant zijn als je ergens bezig bent en plots valt je muis weg :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Problemen Optische Muis

Ik heb zo'n laadstation. Doe hem er om de paar dagen gedurende een nacht in en no problemo.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 15

Re: Problemen Optische Muis

Het enige nadeel is dan wel dat je batterijen moet hebben, en die ook moet vervangen. Kan best wel irritant zijn als je ergens bezig bent en plots valt je muis weg


of je neemt gewoon zo'n muis met een snoertje, hij heet niks voor niks muis :roll:

Berichten: 193

Re: Problemen Optische Muis

Hallo,

Heb ook een draadloze optische muis in gebruik.

Deze was bijgeleverd bij mijn Pc configuratie en in de gebruiksaanwijzing heb ik kunnen terugvinden dat deze muis optimaal reageert op een LICHTE ondergrond.

Mvg,

Paul Siemons

Reageer