[scheikunde] Donor/acceptorbindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

[scheikunde] Donor/acceptorbindingen

Wie kan en wil me wat meer uitleg geven over donor/acceptorbindingen (ook bekend als datief-covalente bindingen)? Het komt nl. maar vrij kort ter sprake in ons leerboek, en ik had graag er wat meer over te weten gekomen( Afbeelding ), als:

- wanneer en waar komen deze bindingen voor

- hoe schets ik deze bindingen

- (en eventueel nog andere belangrijke zaken)

Alvast bedankt!

Berichten: 232

Re: [scheikunde] Donor/acceptorbindingen

Donor - acceptor bindingen worden gerealiseerd wanneer er 2 atomen met elkaar binden en het bindend elektronenpaar volledig afkomstig is van één van de atomen.

Vb. NH3 + H+ --> NH4+

Zoals je merkt heeft het H ion geen e- maar toch kan het aan ammoniak gebonden worden. Hiervoor zal het N atoom zijn vrij e--paar gebruiken waardoor het H ion alsnog kan gebonden worden.

De binding tussen het N atoom en het H - ion wordt voorgesteld door een pijl waarvan de punt naar het H ion is gericht (omdat daar de e- naartoe gaan.

Hopelijk ben je hiermee verder geholpen :oops:

Berichten: 39

Re: [scheikunde] Donor/acceptorbindingen

Dank voor de duidelijke en snelle reactie! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Donor/acceptorbindingen

Het komt ook veel voor in metaalcomplexen. Bijvoorbeeld bij Cu(NH3)6. Ook hier gebruikt NH3 zijn vrije electronenpaar om te binden met het koperion.

In het algemeen kun je het volgende zeggen over donor-acceptor verbindingen. Deze vinden plaats tussen een Lewiszuur (acceptor) en een Lewisbase (donor). Het typische aan dit type binding is dat de zowel de lege orbitaal van de acceptor als de gevulde orbitaal van de donor nauwelijks "mengen" zoals bij een covalente binding wel gebeurd. De sterkte van deze bindingen is dan ook (vaak) minder groot dan die van een covelente. Deze bindingen zijn dan ook relatief makkelijk uitwisselbaar.

Reageer