Springen naar inhoud

Michael additie met gesubstitueerde acrylaten

• Log in om te kunnen reageren

kps

kps

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2004 - 04:24

Experimenteel blijkt dat gesubstitueerde acrylaten de Michael additie maar slecht ondergaan vergeleken met "normale" acrylzuuresters. Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat bijvoorbeeld methyl acrylaat CH2=CH-COOMe een goede Michael accepteerder is vanwege het feit dat het blauwe koolstofatoom elektropositiefis wat komt door resonantie met de dubbele binding van de ester.
Echter bij een gesubstitueerde acrylaat zoals methyl methacrylaat CH2=C(CH3)-COOMe overlappen de sp3 orbitals van de C-H bindingen met de dubbele binding. Dit heeft dan als resultaat dat de dubbele binding wordt gestabilizeerd en de elektroonzuigende ester ervoor zorgt dat de CH2 niet meer zo elektropositief is.

Mijn vraag is zijn er manieren om deze reacties te catalyzeren, of betekend dit simpelweg langere reactie tijden en grote excessen als gesubstitueerde acrylaten de michael additie moeten ondergaan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2004 - 09:08

Katalysatoren zijn mij bij deze reactie niet bekend. Misschien helpt het als je een sterkere base neemt (alhoewel deze eerder invloed heeft op de vorming het nucleofiel). Er bestaan wel reacties waarbij α-gesubstitueerdeα carbonylverbindingen worden omgezet, maar ik weet niet bij welke temperatuur en welke reactietijden.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2004 - 09:30

In het algemeen kun je stellen dat Lewis-zuren een michael reactie kunnen versnellen. Hiervoor zou je lanthanide zouten kunnen gebruiken (bijv. Sc(OTf)3 met OTf = CF3COO-). Deze zijn relatief goedkoop en niet erg toxisch. Er zijn ook voorbeelden van Michael reacties waarbij als katalysator een ionisch palladium, platina, goud of zilvercomplex wordt toegepast. Ook wordt BF3∑2Et2O veel toegepast als Lewis-zure katalysator.

Veranderd door DrQuico, 29 november 2004 - 10:12

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2004 - 22:51

In het algemeen kun je stellen dat Lewis-zuren een michael reactie kunnen versnellen.

Bij mijn weten moet je toch een sterke base gebruiken (bijv. NaOEt) om bij de Michaeldonor een proton af te splitsen, zodat je een nucleofiel anion krijgt. Ik denk dat een Lewis-zuur een complex met de base vormt, zodat deze minder actief wordt. Ik zou dus graag eens het mechanisme van zo'n Lewis-zuurgekatalyseerde Michaeladditie willen zien.
Bovendien is scandium geen lanthanide en OTf (triflaat) is CF3SO3-.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures