Water analyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 7

Water analyse

Ik heb een project voor mijn opleiding, waarmee we drinkwater meoten maken van oppervlakte water,... Nu zijn we in een stadium, dat we moeten onderzoeken wat er allemaal in ons oppervlakte water zit. Kan iemand enkele analyse methoden opnoemen , die we kunnen gebruiken , behalve : filtratie en hardheidsbepaling?

Alvast bedankt :oops:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Water analyse

Welkom op Chemieforum.nl!

Even een paar dingen die boeiend zouden kunnen zijn

- Stikstof (totaal stikstof. Kjeldahl stikstof, etc)

- Zware metalen

- Nitriet, nitraat

- pH

- Temperatuur

- Chloride

- Opgelost zuurstof

- Fosfaat

- Micro-bacteriële verontreinigingen

Er zijn er vast nog veel meer. Typ eens wateronderzoek in op Google en bekijk de resultaten...

Berichten: 9

Re: Water analyse

Je zou met spectrometrie denk ik wel fosfaat kunnen bepalen. Verder zijn er ook een heleboel testkits te krijgen voor verschillende bepalingen.

m.v.g martijn

Berichten: 7

Re: Water analyse

Martijntje schreef: Je zou met spectrometrie denk ik wel fosfaat kunnen bepalen. Verder zijn er ook een heleboel testkits te krijgen voor verschillende bepalingen.

m.v.g martijn
je kunt best wel van die kits krijge, maar aangezien ik op HBO zit , moet ik het allemaal lekker gaan uitvogelen op het lab, dus geen kit mogelijk

Berichten: 25

Re: Water analyse

Martijntje schreef: Je zou met spectrometrie denk ik wel fosfaat kunnen bepalen. Verder zijn er ook een heleboel testkits te krijgen voor verschillende bepalingen.

m.v.g martijn
bepaling van het chloride gehalte dmv van een ijklijn kan best ook met spectofotometrie

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: let even op de datum voordat je wat post... dit topic stamt uit 2004!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 54

Re: Water analyse

Sulfaat gehalte ook met spectrofotometrie

Berichten: 139

Re: Water analyse

zuurstof gehalte dmv een winkler titratie

stikstof met Kjaldahl

Berichten: 6

Re: Water analyse

Som parameters; EOX, (totaal halogeen bepaling).

TOC totaal organische koolstof.

Totaal stikstof (chemilum).

Best te combineren met TOC & stikstof

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Water analyse

Dit leidt natuurlijk nergens meer toe op een topic uit 2004.

Topic gesloten.

Gesloten