Dr Lange methode

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Dr Lange methode

Hoi

wat is de Dr Lange methode en hoe werkt die

please help :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Dr Lange methode

Hoi Einsteinium en welkom!

Als ik het me goed herinner is de Dr. Lange methode een manier om glycerol aan te tonen. Er was dacht ik kort gelden nog een vraag over geweest op het forum, helaas kon ik hem met de zoekmachine niet zo snel vinden; maar misschien heb je er toch wat aan.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 62

Re: Dr Lange methode

Dr lange is een (snelle) method om het chemisch zuurstof verbruik in water of afvalwater te bepalen.

In het kort komt het hiet op neer:

In een buisje zit K2Cr2O7 met zwavelzuur. As er organische stoffen in zitten onstaat er een oxidatie. Waardoor de oranje kleur van de K2Cr2O7 verdwijnt en groen verkleurd wat weer te meten is met een spectrofotometer.

Het is geen officele methode, want dan zal je de NEN norm moeten gebruiken. Hier doe je zo wat een hele dag over in tegenstelling tot de Dr lange methode welke ongeveer 2,5 uur duurt, waarvan 2 uur in een verwarmingsblok (dus geen extra handelingen)

Gr

Berichten: 184

Re: Dr Lange methode

Dr Lange,

In de praktijk zijn dit testbuisjes voor verschillende componenten, zoals:

- Chemisch zuurstof verbruik

- Fosfaat

- Sulfaat

- Nitraat

- Ammoniak

- Ozon

- Nitriet

- Calcium en Magnesium

- chloor

- enz... enz...

Het principe van deze testen is een de fotometrische bepaling van de verschillende componenten, hiervoor worden de reagentia voorgelegd in een testbuisje, vervolgens wordt in het testbuisje een vast volume van het monster gedoseerd.

enventueel worden diverse reagetia hierna toegevoegd.

Na de reactietijd wordt het testbuisje in een fotometertje geplaatst waar het gehalte wordt gemeten ( de blanco en de factor zijn door de firma vastgelegd in de door hun geleverde fotometr).

Deze methode heeft veel voordelen, ao

- weinig monster nodig voor de analyse

- weinig reagentie nodig waardoor relatief goedkoop

- weinig afval (wordt teruggenomen door de firma)

- eenvoudige apparatuur

- om de analyses uit te voeren is geen specifieke opleiding nodig

- redelijk snelle analyses

Er zijn natuurlijk ook enkele nadelen te noemen:

- eigenlijk alleen voor watermonsters (afvalwater)

- Bij een lage monsterfrequentie zijn de analyses relatief duur door de aanschaf van specifieke apparatuur

- Naukeurigheid

zie ook Dr Lange

Berichten: 15

Re: Dr Lange methode

Dank u voor uw hulp :oops:

Reageer