Springen naar inhoud

boombladeren

• Log in om te kunnen reageren

Natascha_CF

Natascha_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2004 - 18:33

Hallo mensen ik moet een po voor bio doen en de titel luid naar boombladeren. Ik heb alleen niet veel informatie kunnen vinden. Ik heb deze vragen opgesteld:

Hoe worden boombladeren in de hefst van groen naar rood, geel etc?

Waardoor word het pigment aangemaakt?

Is er een proef waarmee ik pigment in de bladeren kan onderzoeken?

Misschien heeft iemand nog wat aanvulling? Ik was zelf nog niet zo erg ver. Ik hoop heel hard dat iemand me kan helpen, ik weet namelijke echt niet hoe of wat :P . Ik heb namelijk alleen maar bio en geen natuurkunde en scheikunde. Daar heb ik alleen de basis van gehad. Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Heel veel groetjes van een radeloos :oops: meisje met de naam Natascha Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
"Malgrť moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Heidewolf

Heidewolf

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2004 - 18:39

Wel, ik heb wel eens een proef gedaan met roosbladeren en daar haalde we de kleurstoffen eruit door te koken in een ethanol. Een redelijk simpele methode, maar meer hadden we niet nodig.
Voor extra wetenschappelijkheid gebriukten we een reflux opstelling :

Geplaatste afbeelding
http://chuma.cas.usf.edu/~kjung/orglab/reflux-hickman1.jpg

Waarbij het dus om het bovenste gaat, de glazen buis is zeg maar hol, maar wel met een rand om water door heen te laten lopen. Door die waterkoeling worden de ethanol dampen weer koud en druppelt weer terug in de oplossing waardoor je dus geen van je kleurstoffen kwijt raakt.

Deze is net iest simpeler:

Geplaatste afbeelding
http://www.teachmetuition.co.uk/Chemistry/Organic/Images/reflux.gif

Veranderd door Heidewolf, 29 november 2004 - 18:44

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 29 november 2004 - 20:37

Even de biologische achtergrond: In de herfst wordt door de lage temperaturen het chlorofyl (groen) afgebroken en pas dan worden de, altijd al aanwezige, andere pigmenten zichtbaar; carotenoiden (geel), anthocyaninen (rood) en tanninen (bruin). Lees meer...

Carotenoiden
CarotenoÔden zijn terpenoÔde verbindingen, afgeleid van caroteen (de oranje kleurstof in onder meer wortelen). CarotenoÔden komen veel in de natuur voor (gras, wortelen, paprika, citrusvruchten) en zijn via de voeding verantwoordelijk voor de kleuring van veren (bij voorbeeld flamingo"s), vissen (zalm) en andere zeedieren.
Lees meer...
Determinatie-methoden

Anthocyaninen
Gepigmenteerde fenolverbindingen die oa. werkt als antioxidant, wordt ook niet door dieren zelf gemaakt.
Determinatie-methoden

Tanninen
Een polyfenool, meer weet ik ook niet...
Determinatie-methoden

Misschien heb je er wat aan...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures