Lucifers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Lucifers

Ik ben als een practische opdracht voor scheikunde bezig met een website over vuur. Maar het wil nog niet echt lukken om reacties te vinden die niet te ver afwijken van echt vuur.

Zo ben ik nu bezig met een stukje over toepassing van vuur in lucifers... maar ik kan de reactie die in een lucifer plaats vind niet vinden :P

Weet iemand misschien wat er precies gebeurt in een lucifer?

De website is trouwens http://scheikunde.blackbarets.comalleen het ontwerp is nog klaar, alle informatie staat nog in Word dus alleen de openings pagina is nog maar klaar. Alle commetaar is welkom :oops:

Ook heb ik een flash animatie gemaakt, maar ik weet nie of die helemaal klopt :P

zie http://www.blackbarets.com/scheikunde/branddriehoek.php

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Lucifers

In lucifers zit zwavel en kaliumchloraat. Dit reageert tot zwaveldioxide en kaliumchloride. Als het in de goede verhoudingen zit heeft een lucifer dus geen zuurstof uit de lucht nodig voor ontbranding, maar wordt alle zuurstof door het kaliumchloraat geleverd.

Berichten: 29

Re: Lucifers

De reactievergelijking wilt hij denk weten.

Berichten: 11

Re: Lucifers

Nee, ik denk ik het zo ook wel begrijp.

Door door de reactie tussen zwavel en kaliumchromaat is de wrijvingswarmte dus genoeg om de lucifer te ontsteken ?

in elk geval bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Lucifers

Door door de reactie tussen zwavel en kaliumchromaat is de wrijvingswarmte dus genoeg om de lucifer te ontsteken ?
Ja

PS: je Flash-animatie geeft de branddriehoek naar mijn idee prima weer.

Berichten: 159

Re: Lucifers

je Flash-animatie geeft de branddriehoek naar mijn idee prima weer.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Volgens mij heeft daar toch wel ERG veel tijd in gezeten :-).

Verder zie ik dat je de reactievergelijking voor de reactie tussen zwavel en kaliumchloraat nog kloppend moet maken (voor zwavel kun je gewoon S nemen, S2 komt alleen in de gasfase boven een bepaalde temperatuur voor).

Het stikt op de pagina trouwens nog van de taalfouten :-).

Berichten: 11

Re: Lucifers

Thanks :oops: , heb idd wel wat tijd ingezeten :P

Hm, beetje jammer van die S, S2. K zit nu op school en kan er eigenlijk niks meer aanveranderen.

Maja, komt vast wel goed, geeft het wel op papier erbij, even goed bedankt :P

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Lucifers

je Flash-animatie geeft de branddriehoek naar mijn idee prima weer.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Volgens mij heeft daar toch wel ERG veel tijd in gezeten :-).
Ik heb nog even een paar suggesties, ik heb ook nog een poosje geflash(focus)t, maar moet weer even wat kennis opgraven.

Bij je driehoek is de tekst en de balk een onderdeel van je knop, maar als ik net naast de tekst zit dan is het geen knop meer, ik weet even niet meer hoe het heet, maar in het vierde vakje in de movieclip van je knop moet je even vierkantje zetten ter grootte van je tekst zodat het gat van de O ook een onderdeel word van je knop.

En in de driehoek sluit de bovenkant net niet goed aan, even een klein stukje verschuiven,

Chemisch gezien klopt het heel goed en de animatie verduidelijkt het wel, leuk gedaan en bedacht!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Lucifers

voor zwavel kun je gewoon S nemen, S2 komt alleen in de gasfase boven een bepaalde temperatuur voor


Zwavel is bij kamertemperatuur S8, een cyclisch Molecuul.

Berichten: 159

Re: Lucifers

Zwavel is bij kamertemperatuur S8, een cyclisch Molecuul.


Dat is inderdaad zo, maar in reactievergelijkingen wordt het vaak als S aangeduid, omdat de coëfficienten anders nogal gecompliceerd worden.

Berichten: 778

Re: Lucifers

Ik ben geen chemicus, dat dat even duidelijk is, dus die reactievergelijking geloof ik wel :P

Maar Jorim maakte al een opmerking over je flashanimatie:
je Flash-animatie geeft de branddriehoek naar mijn idee prima weer.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Volgens mij heeft daar toch wel ERG veel tijd in gezeten :-).
Ik heb nog even een paar suggesties, ik heb ook nog een poosje geflash(focus)t, maar moet weer even wat kennis opgraven.

Bij je driehoek is de tekst en de balk een onderdeel van je knop, maar als ik net naast de tekst zit dan is het geen knop meer, ik weet even niet meer hoe het heet, maar in het vierde vakje in de movieclip van je knop moet je even vierkantje zetten ter grootte van je tekst zodat het gat van de O ook een onderdeel word van je knop.

En in de driehoek sluit de bovenkant net niet goed aan, even een klein stukje verschuiven,

Chemisch gezien klopt het heel goed en de animatie verduidelijkt het wel, leuk gedaan en bedacht!
Om even in te gaan op de 2 opmerkingen van jorim:

Maak bij je tekst bij de balkjes in je "hit" frame een vakje wat precies sluit om je tekst (zul je dus zelf moeten tekenen :oops:

Of "break apart" je tekst niet maar laat het gewoon tekst en maak dan je tekst kader zo groot als het woord is.

Die balk heb je gemaakt met gewoon een lijn trekken en die op 10 pixels ofzo gezet nu zie je dat ze niet goed aan elkaar aan sluiten, dit zou je kunnen oplossen door bij iedere hoek een rondje te zetten, dan scharniert het ook gelijk mooier :P

Voor de rest ziet het er goed uit Afbeelding

Reageer