[scheikunde] reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] reactievergelijking

hoi! Kan iemand me misschien helpen bij het schrijven van volgende reactievergelijking? Deze heb ik voordien nog niet moeten schrijven

CH3CH2CH2COOCH2CH3 + NaOH -> ??

(ethylbutyraat)

alvast bedankt !

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Je formule stond trouwens verkeerd om, even aangepast

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] reactievergelijking

Ik hoop niet dat je elke reactievergelijking die je voor het eerst moet opschrijven hier moet vragen! Reactievergelijkingen kloppend maken is een trucje dat je leert!

Dat geldt overigens niet voor het tweede deel van het probleem: je hebt alleen de eerste helft van de vergelijking opgeschreven, en eigenlijk moet je dus weten wat voor een reactie daar plaatsvindt. Dat moet je leren inzien, en dat is geen eenvoudig trucje. Nu kan ik een heleboel gaan gokken, maar in de omgeving van de opgave staan vast hints over hoe de reactie in werkelijkheid wordt uitgevoerd. Wordt de NaOH opgelost? In water? Verdund of sterk? Of wordt het er als pallets ingegooid? En welke binding in het organische molecuul wordt verbroken? Kijk eens of je die informatie kunt verzamelen, en schrijf op wat je dan hebt. Daarna zullen we je verder helpen.

Overigens hoop ik niet dat je dit experiment moet uitvoeren, want de resultaten zijn volgens mij zeer onwelriekend, zeker als de NaOH "op" is....

Reageer