Droog water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Droog water

Met ons PO over vuur hadden we een nieuw soort brandblusmiddel gevonden dat volgens de makers een soort droog water is. Het kan dus gebruikt worden om brand in computers ruimtes mee te blussen zonder dat er kortsluiting komt.

Nieuws bericht over Sapphire

En hier wat meer info, o.a. de molecuulformule

Weet iemand misschien wat hoe dit werkt en wat er bevoorbeeld gebruikt als je er mee zo douchen ofzoiets :oops:

Berichten: 15

Re: Droog water

het bevat geen geladen deeltjes waardoor er dus ook geen kortsluiting ontstaat

Berichten: 11

Re: Droog water

Jah, maar gedistileerd water ook niet en dat gebruiken ze ook niet om te blussen. Nu kunnen er dan natuurlijk wel zouten die op de computer of omgeving zitten in oplossen waardoor het wel water gaat geleiden. Maar waarom lossen die niet op het Sapphire.

Beetje vreemd trouwens... Ik lees dat als het Sapphire word in gezet om te blussen het als gas word vrijgelaten. Dat zou een stuk logischer zijn. Maar de reden waarom ik het zo bijzonder vond was dat ze een bad met dat spul hadden en een werkende de laptop erin en uit haalde. Waarna hij nog steeds werkte.

Berichten: 15

Re: Droog water

die droge water bevat geen stoffen die schadelijk zijn voor chips enzovoort en heeft waarschijnlijk als eigenschap dat het niet zozeer hecht aan materialen

dat zou de verklaring kunnen zijn waaron de laptop droog en onbeschadigd bleef

en als je er een douche mee wil nemen dan blijf je gewoon droog en vies want het heeft geen aanhechtingsvermogen dus hecht het zich ook niet aan vuil

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Droog water

Droog water als term is natuurlijk onzin. Het is een opvolger van de veel voorkomende gehalogeneerde blusstoffen. Dit molecuul heeft een enkele carbonyl-groep, en is daardoor iets polairder dan veel van de anderen, maar dat maakt het nog geen water.

Water blust door een combinatie van afkoeling en afsluiting van zuurstof. De verdampingswarmte van water is erg hoog, daarom is het als afkoelmiddel zo geschikt. Als deze stof als gas wordt toegevoerd speelt de verdamping dus geen rol en gaat het alleen om de verstikking.

Dat die laptop onbeschadigd blijft komt omdat de vloeistof zo'n verschrikkelijk slecht oplosmiddel is. Het waarom daarvan kan ik niet even doorzien. Blijkbaar is de vloeistof erg inert. Cray computers gebruikten vroeger een soortgelijke gefluoriseerde verbinding als koelmiddel voor hun supercomputer-processoren, dus echt nieuw is dat idee niet.

Berichten: 311

Re: Droog water

Sapphire is volgens het pdf-je een een koolstof-fluor verbinding. Deze stof is inderdaad inert en zal slecht stroom geleiden waardoor er weinig kans op kortsluiting is. Het lage kookpunt zorgt er ook nog eens voor dat het niet lang in de computer blijft hangen, waardoor het risico helemaal te verwaarlozen is.

Berichten: 11

Re: Droog water

hm, owk bedankt :oops:

Van alles wat ik op verschillende game forums (fora?) had gelezen had ik al helemaal sci-fi voorstellingen :P

Sommige mensen hadden ook ideeen om hun hele kast met dit spul te vullen en zo te koelen... maar dat lijkt me ook niet kunnen dan :P

Berichten: 159

Re: Droog water

Sommige mensen hadden ook ideeen om hun hele kast met dit spul te vullen en zo te koelen... maar dat lijkt me ook niet kunnen dan


Ik zie niet in waarom niet... Je moet je kast dan wel vloeistofdicht maken (om niet waterdicht te zeggen :-)) Verder heeft het spul een vrij grote dampdruk, zodat je de kast ook nog eens gasdicht moet maken zodat niet alles in een paar dagen of weken verdampt. Dan moet je er op letten dat de temperatuur niet boven de 50°C uitkomt, want dan begint het te koken... Voor de rest moet het geen bezwaar zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Droog water

Dan moet je er op letten dat de temperatuur niet boven de 50°C uitkomt, want dan begint het te koken... Voor de rest moet het geen bezwaar zijn.
Als de temperatuur hoger wordt gaat de vloeistof pas echt goed koelen: dan moet namelijk de verdampingswarmte worden toegevoerd. Je moet er dan wel een zogenaamde heat-pipe van maken, met een koud oppervlak buiten de kast om de damp te laten condenseren.

Berichten: 25

Re: Droog water

tot voor kort werden geïntegreerde schakelingen en elektronicacomponenten nog gereinigd en ontvet met 1,1,1-trichloorethaan. Die schakelingen mochten tevens onder spanning staan.

1,1,1-trichloorethaan valt tevens onder de gehalogeneerde stoffen zoals rwwh reeds heeft aangehaald.

Wegens gezondheids-en milieuredenen is dit wel sinds eind jaren 90 verboden. (Verdrag van Montreal en CFK's)

Reageer