methanolconcentratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

methanolconcentratie

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw op deze site.

Dit lijkt me echter wel de ideale manier om de info te bekomen, die je na uren zoeken op internet en in boeken niet vond.

Ik zit met het volgende:

Waar ik werk wordt regelmatig methanol toegevoegd aan waterbaden, echter blijkt het (tot op heden) moeilijk om te volgen in welke concentratie de methanol aanwezig is. Wanneer men "denkt" dat de concentratie aan de lage kant is geworden ten gevolge van het verdampen van de methanol wordt er opnieuw toegevoegd.

Ik werk in een metaalverwerkend bedrijf, waar geen labo of dergelijke is voorzien dus de mogelijkheden zijn beperkt. Ideaal zou iets in de aard zijn van kleurreactie op een staal van het bad of dergelijke.

Dus met anbdere woorden, hoe kan snel en simpel de concentratie methanol in water worden bepaald. (tot op 5 % nauwkeurig is voldoende!)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: methanolconcentratie

Als het altijd om een mengsel van methanol en water gaat, kan dit op een heleboel manieren, het hangt er een beetje vanaf hoeveel tijd je wilt besteden aan het experiment, en hoeveel geld.

Je zou de dichtheid van de vloeistof kunnen meten, of de brekingsindex, of het begin van het kooktraject.

Berichten: 159

Re: methanolconcentratie

Voor een snelle en onnauwkeurige bepaling lijkt me het meten van de dichtheid het gemakkelijkst. Hiervoor kun je een hydrometer (ook wel areometer genoemd) nemen. Hoe zo'n ding werkt vind je hier. Neem een hydrometer voor dichtheden die kleiner dan 1 g/cm3 zijn (0,8-1,0 moet in orde zijn).

Ik raad je aan eerst een mengsel van de gewenste verhouding water/methanol te maken en met zo'n hydrometer de dichtheid te bepalen. Als de dichtheid van het waterbad dan toeneemt doordat er methanol verdampt, kun je er weer wat bijkiepen totdat de gewenste dichtheid bereikt is.

Berichten: 10

Re: methanolconcentratie

Ondertussen zijn we bezig met het checken van de dichtheid van het bad met de beschreven dichtheidsmeter (hartelijk dank voor deze info!)

Dit lijkt aardig te lukken maar onze resultaten zijn niet altijd even betrouwbaar daar het waterbad nogal eens in temperatuur verhoogt.

In chemieboeken vind ik enkel de dichtheidswaarden van methanol en water bij 20°C, maar het waterbad (met ± 10 % methanol) waar ik vazn spreek varieert tussen 20° en 50°C.

Heeft iemand enig idee waar ik de verschillende dichtheidswaarden voor methanol en water bij 25, 30, 35, 40, 45, 50°C kan terugvinden.

Alvast bedankt,

Nale

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: methanolconcentratie


Berichten: 10

Re: methanolconcentratie

FANTASTISCH! Bedankt !

Nale

Berichten: 159

Re: methanolconcentratie

Op die website staan de dichtheden van puur methanol. Ik weet niet of je die zonder meer op mengsels met water (zeker verdunde) kunt toepassen. Het is misschien het beste idee zelf de gewenste samenstelling methanol/water te mengen (ca. 1 liter of zo), en hiervan met dezelfde hydrometer de dichtheid bij verschillende temperaturen te meten. Je kunt dan een grafiek maken met op de x-as de temperatuur en op de y-as de gemeten dichtheid. Daarna kun je bij elke temperatuur van het waterbad de dichtheid meten en bepalen of het water nog genoeg methanol bevat.

Het bijkomende voordeel hiervan is dat de eventuele onnauwkeurigheid/temperatuurafhankelijkheid van de hydrometer automatisch gecorrigeerd wordt, omdat je met één en hetzelfde apparaat werkt.

Reageer