Springen naar inhoud

Farmacokinetiek (dosing-rate)

• Log in om te kunnen reageren

Saartje

Saartje

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 10:09

Ik heb een vraagje in welke eenheid wordt dosing-rate normaal gesproken weergegeven?

Diazepam wordt oa omgezet in n-desmethyldiazepam. met de dosing-rate hiervan zou ik moet kunnen uitrekenen hoeveel procent van de 5 mg diazepam die ik gegeven heb is omgezet in n-desmethyldiazepam.

Ik moest hem uitrekenen met de volgende formule:
Css x Cl = F x D/T
Css=300 microgram/L, deze steady state is bereikt na 8 dagen
Cl= 0,59l/h
F=biologische beschhikbaarheid is 50% (moet deze dan toch als o,5 in de formule zetten..)
Dan komt er naar mijn mening voor D/T 0,36mg/h uit

Maar hoe reken ik nu het percentage dat omgezet is uit????

Hoop dat iemand me kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2005 - 18:20

Ik heb een vraagje in welke eenheid wordt dosing-rate normaal gesproken weergegeven?

Diazepam wordt oa omgezet in n-desmethyldiazepam. met de dosing-rate hiervan zou ik moet kunnen uitrekenen hoeveel procent van de 5 mg diazepam die ik gegeven heb is omgezet in n-desmethyldiazepam.  

Ik moest hem uitrekenen met de volgende formule:
Css x Cl = F x D/T
Css=300 microgram/L, deze steady state is bereikt na 8 dagen
Cl= 0,59l/h
F=biologische beschhikbaarheid is 50% (moet deze dan toch als o,5 in de formule zetten..)
Dan komt er naar mijn mening voor D/T 0,36mg/h uit

Maar hoe reken ik nu het percentage dat omgezet is uit????

Hoop dat iemand me kan helpen.

Je formule geeft hoeveel gram per tijd wordt omgezet; je moet dus nog weten na hoeveel tijd je moet kijken naar de omzetting. Dat getal (tijd) vermenigvuldig je met gram/tijd, dan weet je het aantal gram dat is omgezet. Dit aantal deel je door de beginhoeveelheid (5 mg), en het getal tussen 0 en 1 dat eruit komt vermenigvuldig je met 100% om het percentage te krijgen.
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures