Farmacokinetiek (dosing-rate)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Farmacokinetiek (dosing-rate)

Ik heb een vraagje in welke eenheid wordt dosing-rate normaal gesproken weergegeven?

Diazepam wordt oa omgezet in n-desmethyldiazepam. met de dosing-rate hiervan zou ik moet kunnen uitrekenen hoeveel procent van de 5 mg diazepam die ik gegeven heb is omgezet in n-desmethyldiazepam.

Ik moest hem uitrekenen met de volgende formule:

Css x Cl = F x D/T

Css=300 microgram/L, deze steady state is bereikt na 8 dagen

Cl= 0,59l/h

F=biologische beschhikbaarheid is 50% (moet deze dan toch als o,5 in de formule zetten..)

Dan komt er naar mijn mening voor D/T 0,36mg/h uit

Maar hoe reken ik nu het percentage dat omgezet is uit????

Hoop dat iemand me kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Farmacokinetiek (dosing-rate)

Saartje schreef:Ik heb een vraagje in welke eenheid wordt dosing-rate normaal gesproken weergegeven?

Diazepam wordt oa omgezet in n-desmethyldiazepam. met de dosing-rate hiervan zou ik moet kunnen uitrekenen hoeveel procent van de 5 mg diazepam die ik gegeven heb is omgezet in n-desmethyldiazepam.  

Ik moest hem uitrekenen met de volgende formule:

Css x Cl = F x D/T

Css=300 microgram/L, deze steady state is bereikt na 8 dagen

Cl= 0,59l/h

F=biologische beschhikbaarheid is 50% (moet deze dan toch als o,5 in de formule zetten..)

Dan komt er naar mijn mening voor D/T 0,36mg/h uit

Maar hoe reken ik nu het percentage dat omgezet is uit????

Hoop dat iemand me kan helpen.
Je formule geeft hoeveel gram per tijd wordt omgezet; je moet dus nog weten na hoeveel tijd je moet kijken naar de omzetting. Dat getal (tijd) vermenigvuldig je met gram/tijd, dan weet je het aantal gram dat is omgezet. Dit aantal deel je door de beginhoeveelheid (5 mg), en het getal tussen 0 en 1 dat eruit komt vermenigvuldig je met 100% om het percentage te krijgen.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Reageer