Scheikunde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Scheikunde

Hallo, kan iemand mij aub vertellen (graag uitvoerig als dat kan) in hoeverre

de temperatuur invloed heeft op de oplosbaarheid van zouten

Zeer bedank alvast. Ik heb deze informatie namelijk nodig voor mijn Scheikunde

PO en daarmee kan ik mijn cijfer van de 1e periode ophalen. Ik zit in de 4e klas van het JvO stedelijk gymnasium te Amersfoort. Met de beta-vakken hebben ik altijd al iets moeite gehad

Mijn email adres is (...)

Alvast bedankt

Domus

Beryllium: emailadres verwijderd. Ga er niet van uit dat mensen je persoonlijk gaan emailen... gewoon af en toe het forum bezoeken!

Ik denk trouwens, afgaande op je uitleg, dat een Chemlevel van 8 niet helemaal juist is :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Scheikunde

Verhoging van de temperatuur verhoogt de oplosbaarheid van zouten.

Het is het best uit te leggen als je iets van thermodynamica weet, maar daar ga ik maar niet van uit.

Een systeem (zout en oplosmiddel) wil ongeorganiseerder worden bij verhoging van temperatuur. In zout als vaste vorm zitten de ionen erg gestruktureerd/georganiseerd. Wanneer deze ionen in oplossing zijn is dit de situatie veel ongeorganiseerder. Bij verhoging van temperatuur verdient dat laatste dus de voorkeur en zal er meer zout opgelost worden.

Kun je hier wat mee?

Berichten: 159

Re: Scheikunde

Verhoging van de temperatuur verhoogt de oplosbaarheid van zouten.
Hoewel ze niet talrijk zijn bestaan er uitzonderingen op deze regel. Bij sommige lithiumzouten en ceriumsulfaat bijvoorbeeld daalt de oplosbaarheid bij een stijging van de temperatuur. Dit echter als kanttekening, in het algemeen kun je ervan uitgaan dat de oplosbaarheid van zouten in water met stijgende temperatuur toeneemt.

Kanttekening 2: Bij gassen daalt (in tegenstelling tot zouten) in het algemeen de oplosbaarheid in water bij stijgende temperatuur.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Scheikunde

Het is het best uit te leggen als je iets van thermodynamica weet, maar daar ga ik maar niet van uit.
Dat mag je mij wel even vertellen, ik heb namelijk de 'simpele' versie in mijn hoofd die je hebt verteld...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheikunde

Laten we het proberen.

De oplosbaarheid wordt bepaald door het evenwicht oplossen <-> kristalliseren. In het evenwicht geldt dat ΔG = ΔH - TΔS = 0.

Voor zouten geldt dat de kristalstruktuur heel strak in elkaar zit, zeker voor polyvalente ionen. ΔH voor het oplossen is daardoor positief. De oplossing biedt echter voor de ionen veel meer vrijheid: ΔS is dus ook positief. Als de temperatuur wordt verhoogd wordt de ΔS term belangrijker, en zal er meer oplossen. Bij geconcentreerdere oplossing zal ΔS steeds kleiner worden, en zo wordt evenwicht bereikt.

Voor gassen geldt het omgekeerde verhaal, zowel ΔH als ΔS voor oplossen zijn negatief.

Reageer