3D structuren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

3D structuren

Ik ben op internet op zoek naar een site waar je 3D-structuren kan vinden of zelf kan tekenen.

Weet iemand misschien waar ik zo een site kan vinden?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: 3D structuren

Bij Acros kan je van veel van hun stoffen een 3D modelletje bekijken... (3D-model, staat bovenin)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 3D structuren

Wat zoek je voor 3D structuren? Anorganische stoffen? Organische stoffen? of eiwitten? En zoek je kristalstructuren? NMR structuren? of modellen?

Eiwitkristalstructuren zijn beschikbaar vanaf de Protein Data Bank, Organische en anorganische kristalstructuren vind je misschien als enkeling op het net, maar de databases zijn alleen onder licentie toegankelijk.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: 3D structuren

Het gaat haar waarschijnlijk om thiolen :oops:

Berichten: 37

Re: 3D structuren

Goed geraden Jorim :oops:

Maar ook andere structuren heb ik nodig. Maar zijn wel allemaal organische verbindingen.

Tja ik zit bij Shell op het lab en daar zijn alleen maar organische verbindingen. (olie en zo).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 3D structuren

Michelle schreef:Maar ook andere structuren heb ik nodig. Maar zijn wel allemaal organische verbindingen.
Maar wat heb je dan precies nodig? Een 2D plaatje van een 3D structuur? Een 3D molecuulmodel? Welke software ga je gebruiken om ermee te werken?

Molecuulmodellen maken kan ik onder Linux met het programma ghemical. En bekijken kan met pymol, of met platon, of ..... Maar als je geen preciesere vraag stelt is het erg moeilijk je verder te helpen.

Plaatjes kun je waarschijnlijk wel vinden op google images, maar dan moet je voorzichtig zijn met het copyright. Ethanol bijvoorbeeld.

Berichten: 37

Re: 3D structuren

Ik ben bezig met mijn onderzoeksvoorstel en dat gaat over de bepaling van thiolen in petrochemische mengsels.

Nou wil ik in mijn voorstel een paar plaatjes zetten van verschillende thiolen en andere zwavelverbindingen.

Ik heb wel de gewone structuur-tekeningen, maar zo'n 3D-plaatje ziet er toch altijd mooier en leuker uit. (Misschien is mijn leraar er gevoelig voor :oops: )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: 3D structuren

Nou, ik heb even plaatjes voor je gemaakt van methylmercaptaan en ethylmercaptaan.

Deze plaatjes zijn gemaakt met ghemical om het molecuulmodel te bouwen, en platon om het plaatje te schieten. Als je deze plaatjes wilt gebruiken, kun je het best een referentie opnemen naar:

A.L.Spek (2004) PLATON, A Multipurpose Crystallographic Tool, Utrecht University, Utrecht, The Netherlands.

En naar het ghemical programma, maar dat moet je zelf even uitzoeken.

Berichten: 37

Re: 3D structuren

Hartstikke bedankt. :oops:

Ben er erg blij mee.

Zal de referenties meteen in mijn verslag zetten.

Reageer