Springen naar inhoud

lichtgevoelige stof in glas

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_gussbokk_*

• Gast

Geplaatst op 02 december 2004 - 10:44

Hallo,

Ik ben op zoek naar een stof, die te verwerken is in kleurloos glas of liever nog kunstof, die eerst donker liefst zwart is en onder invloed van gewoon daglicht veel lichter wordt of zelfs min of meer verdwijnt.
Ik heb ooit op de middelbare school een proefje met zilver...... gedaan weet iemand wat dit is en hoe donker die stof kan worden

groeten Guss

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 02 december 2004 - 10:51

Welkom Guss op Chemieforum.nl!

Dat proefje met zilver(chloride) gaat waarschijnlijk over de werking van meekleurende glazen voor (zonne)brillen. In deze topic vind je daar wat meer informatie over.

Maar jij wilt het tegenovergestelde (klopt dat wel??), als het donker is moet het glas geen licht door laten en als het lichter wordt moet het juist zoveel mogelijk licht door laten. Kan dus niet met zilver...

Weet je heel zeker dat het klopt wat je zegt, lijkt me nu ik er bij na denk ook redelijk zinloos ???

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2004 - 20:53

lijkt me nu ik er bij na denk ook redelijk zinloos

Het lijkt me wel handig als je 's avonds geen gordijnen dicht hoeft te doen. Daglicht weg... ramen donker (natuurlijk mag het licht binnen niet te hard schijnen). Leuk idee toch?

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 02 december 2004 - 21:29

Ach ja gordijnen, zover was ik nog niet met mijn gedachte...

Maar dan is het beter als het stofje kleurt of ontkleurd onder invloed van UV-licht, want dat heb je als het donker wordt heel wat minder en dan kan je binnenverlichting gewoon aan.

Je hebt van dat glas wat matglas wordt als er geen spanning (of stroom) meer op staat, even koppelen aan een lichtsensor (zo'n ding waarvan lichten automatisch aangaan als het donker wordt) en klaar is Kees!

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 december 2004 - 22:40

Even op dat matglas voortborduren: als je een LCD-paneel neemt dat spanningsloos zwart is, en je sluit buiten een zonnecel aan om het te bekrachtigen en doorzichtig te maken: voila!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures