berekeningen aan zwakke zuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

berekeningen aan zwakke zuren

Dag forumleden en lezers,

momenteel volg ik een thuiscursus VWO-scheikunde.

Op dit moment ben ik bezig met een hoofdstuk over berekeningen aan o.a. zwakke zuren en basen.

Hierbij loop ik tegen een probleem aan dat het gevolg is van veel te weinig kennis op wiskundig gebied.

Het rekenen mbv de vereenvoudigde evenwichtsvoorwaarde (waarbij wordt uitgegaan van het feit dat [H3O+] kleiner of gelijk is aan 0,01 x [zwak zuur]) levert geen problemen op.

Echter, na controle blijkt soms dat [H3O+] groter is dan 0,01 x[zwak zuur].

In dat geval moet je een zgn "kwadraatwortelvergelijking" toepassen en die snap ik niet.

Dit staat er in mijn les:

-Kz ± √(Kz2+ 4Kz[HZ]o)

[H3O+] = --------------------------------------------------------

2

Ik heb al van alles geprobeert op het internet maar kom er niet uit. In mij les staat alleen een antwoord en niet de berekening zelf. Als ik de in de opgave en het antwoord vermelde waarden invul klopt er helemaal niets van. Ik doe dus duidelijk iets helemaal verkeerd.

In de vergelijking hierboven staan bijv. net na de eerste "- Kz" een +/- (staan in mijn lesmateriaal overigens boven-onder elkaar). Wat betekent die =/- ?

Wie kent een site waar ik op een betrekkeelijk eenvoudige manier uitgelegd krijg hoe ik die berekeningen uit moet voren?

Groeten Stephan D.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: berekeningen aan zwakke zuren

Misschien is het een idee om even de precieze opgave te posten en te laten zien hoe je aan die vergelijking bent gekomen? Misschien dat je tussendoor een foutje maakt wat grote gevolgen heeft, en dat kunnen we nu niet zien natuurlijk.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: berekeningen aan zwakke zuren

over die +/-: Een kwadratische vergelijking heeft over het algemeen twee oplossingen. Voor de ene oplossing moet je hier + doen, voor de andere -.

In dit geval zou je eenvoudig moeten kunnen zien dat slechts een van de twee zin heeft. De andere heeft negatieve concentraties of zo.

Dit is overigens een bekende wiskundige formule die ook wel de Wortelformule wordt genoemd.

Berichten: 2

Re: berekeningen aan zwakke zuren

Ik ben eruit. Ik heb meerdere keren een enorm stomme fout gemaakt door te "vergeten" dat er nog een minteken stond voor de eerste Kz. Door de link naar de "wortelberekening" zag ik het opeens staan.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.

Groeten Stephan D.

Reageer