Korte termijn en lange termijn

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Korte termijn en lange termijn

Gisteravond had ik een discussie met een huisgenote van me. Het begon over welke partij de betere visie had. Naar mijn mening meer VVD en CDA omdat die meer op de langere termijn denken. Zij vond echter dat PvdA en SP ed beter waren omdat de langere termijn sowieso onbekend is; misschien hebben we wel een oorlog tegen die tijd of een ouderdomsziekte met veel sterfte die om zich heen grijpt en is er dus helemaal geen probleem van vergrijzing. In haar ogen is het dus beter om nu gewoon te genieten van de dingen (geld) die we hebben. Over 30 jaar zien we wel weer verder.

Ik vind het echter beter om nu vast maatregelen te nemen voor de toekomst, omdat we er vrij zeker van zijn dat door de vergrijzing de AOW en vervroegd pensioen e.d. anders onbetaalbaar wordt. Rek de pensioenleeftijd dus nu maar vast 2 jaar op en betaal nu maar vast 5% meer premie, anders moeten we over 30 jaar de pensioenleeftijd met 5 of misschien wel 10 jaar oprekken en de premie met 30% verhogen om het betaalbaar te houden. Dit was trouwens slechts een voorbeeld, en niet de kern van de discussie.

De vraag aan jullie is: Vinden jullie het beter om op de korte termijn te denken of op de lange termijn? (met argumenten t liefst)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Korte termijn en lange termijn

Ach, je kan daar geen sluitend antwoord op geven.

We blijven mensen, mensen denken vooral OPERANT.

We willen direct resultaten zien, anders worden we ontmoedigd, vinden we iets slecht.

En zeg nu zelf, wie wil nu daarvoor stemmen verliezen?

Ik ben er natuurlijk voor om op lange termijn te denken; dat gaat vooral de jongeren aan (zeker in België).
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 261

Re: Korte termijn en lange termijn

Volgens mij kun je niet zeggen dat de linkse partijen altijd korte termijn denken

en de rechtse/centrum partijen altijd lange termijn denken.

Dit is wel een hele simplistische voorstelling van zaken.

vb: De linkse partijen zetten zich meer in voor alternatieve vormen van energie. Dat is toch lange termijn denken.

Het huidige kabinets beleid gaat 90% over bezuinigen en is los van enige lange termijn denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Korte termijn en lange termijn

ik ben het volledig met Michel eens.

Bovendien: politiek is korte termijn denken omdat een regering voor maar vier jaar gekozen wordt. Zelfs als je al beleid zou hebben voor de langere termijn: het duurt altijd een jaar of twee voor echt nieuw beleid ingevoerd kan worden, daarna moet je weer aan de zeteltjes gaan denken en zullen er dus alleen nog maar populaire maatregelen genomen worden.

Echt lange termijn denken kan alleen in een staat die min of meer dictatoriaal is en waar de president meerdere termijnen de macht kan uitvoeren. En wat dat betreft bewonder ik Poetin in hoge mate want hoewel zijn maatregelen omstreden zijn, ik heb bij hem tenminste het gevoel dat wat hij doet voor de langere termijn goed is.
Vooruitgang

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Korte termijn en lange termijn

Roerend eens met Lutetia en Michel. Vanwege de dubbele vraagstelling is de vraag niet te beantwoorden. Ik wil graag lange termijn denken, maar zie hiervoor niet de noodzaak cda-vvd te stemmen. Ik lig dus in een spagaat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Korte termijn en lange termijn

Als ik het wat vertaal naar de Belgische/Vlaamse partijen moet ik akkoord gaan met wat hier boven al staat. De linkse partijen zouden volgens jou per definitie als voor een korte-termijn aanpak staan terwijl dat absoluut niet mijn ervaring is. Hetzelfde geldt deels omgekeerd overigens...

Reageer