[Natuurkunde] Snelheid en versnelling van een fietser

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 55

[Natuurkunde] Snelheid en versnelling van een fietser

Hey,

Ik heb een oefening van Fysica , en heb al zelf meerdermalen geprobeerd het op te lossen maar het lukt me niet .

Ik moet een verhaaltje schrijven dat overeenstemt met de grafieken.

Maar in het verhaaltje mag ik geen getallen gebruiken zoals bv : de fietser rijdt 5m/s in 25sec enz....

Kan er mij soms iemand helpen?

De oefening vind je op volgende link:

http://groups.msn.com/Meeus/documenten.msn...nw?fc_a=0&fc_p=

Alvast bedankt

groetjes

Lies

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Natuurkunde] Snelheid en versnelling van een fietser

Wel ik kan het niet openen maar probeer eens met hij spurt, hij vertraagt/versnelt, hij stopt, hij ...
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Snelheid en versnelling van een fietser

Meer iets voor het huiswerkforum, Lies, maar we zullen eens zien of we je een opstapje kunnen geven.

Je hebt drie grafieken. Rechtsboven de hoogte (verticale afstand op een heuveltje of zo) uitgezet tegen de door de fietser afgelegde (horizontale)afstand.

Rechtsonder diezelfde horizontale afstand, maar nu uitgezet tegen de tijd dat de fietser onderweg is.

Linksonder diezelfde tijd dat de fietser sinds zijn start al onderweg is, uitgezet tegen zijn snelheid.

De stippellijntjes verbinden een paar herkenbare punten met elkaar, punten A,B,C,D en E. Hierdoor kun je op elk van die punten makkelijk aflezen wat op dat punt de hoogte van de fietser is, hoever hij in horizontale zin van zijn startpunt is verwijderd, hoelang hij onderweg is en wat om dat tijdstip/die plaats/die hoogte zijn snelheid is.

Voorbeeld: tussen start en punt A:

hoogte (rechtsboven) de fietser is bezig aan een afdaling

hor. afstand:(tussen rechtsboven en rechtsonder) hij raakt verder van zijn startpunt verwijderd

tijd: (tussen linksonder en rechtsonder) die loopt gewoon door

snelheid: (linksonder) die neemt steeds toe, de fietser versnelt.

Kun je nou zelf verder van A naar B, B naar C enz.....??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] Snelheid en versnelling van een fietser

Jan van de Velde schreef:Meer iets voor het huiswerkforum, Lies, maar we zullen eens zien of we je een opstapje kunnen geven.

Je hebt drie grafieken. Rechtsboven de hoogte (verticale afstand op een heuveltje of zo) uitgezet tegen de door de fietser afgelegde (horizontale)afstand.

Rechtsonder diezelfde horizontale afstand, maar nu uitgezet tegen de tijd dat de fietser onderweg is.

Linksonder diezelfde tijd dat de fietser sinds zijn start al onderweg is, uitgezet tegen zijn snelheid.

De stippellijntjes verbinden een paar herkenbare punten met elkaar, punten A,B,C,D en E. Hierdoor kun je op elk van die punten makkelijk aflezen wat op dat punt de hoogte van de fietser is, hoever hij in horizontale zin van zijn startpunt is verwijderd, hoelang hij onderweg is en wat om dat tijdstip/die plaats/die hoogte zijn snelheid is.

Voorbeeld: tussen start en punt A:  

hoogte (rechtsboven) de fietser is bezig aan een afdaling

hor. afstand:(tussen rechtsboven en rechtsonder) hij raakt verder van zijn startpunt verwijderd

tijd: (tussen linksonder en rechtsonder) die loopt gewoon door

snelheid: (linksonder) die neemt steeds toe, de fietser versnelt.

Kun je nou zelf verder van A naar B, B naar C enz.....??
Hey,

Hartelijk dank , voor je hulp:)

Nu weet ik hoe dat ik verder kan :roll:

Ik wist me echt geen raad

Groetjes

Lies

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Snelheid en versnelling van een fietser

Dit is eigenlijk een vierdimensionale grafiek (vier dimensies: tijd, snelheid, hoogte en hor. afstand) en die is dus eigenlijk in het platte vlak geprojecteerd. Zo zou je eindeloos door kunnen gaan met er dimensies aan te plakken....

Maak er maar een mooi verhaaltje van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer