Meet techniek van chloor/H2O2 in zwemwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Meet techniek van chloor/H2O2 in zwemwater

Geachte,

Ik ben op zoek naar meettechniek van chloor of waterstof peroxide in zwemwater. Hiervoor zijn verschillende technieken op de markt.

Dwz: Amperometrische methode

Ion selectieve methode

fotometrische methode

Welke methode is het best en waarom? Dit maakt onze keuze nogal moeilijk. Wij willen de meest betrouwbare en goed meting. Zonder al te veel verloop.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Meet techniek van chloor/H2O2 in zwemwater

Eerst welkom op Chemieforum.nl en vervolgens even een paar tegenvraagjes:

1. Waar wil je het voor gaan gebruiken?

2. Moet er continu gemeten worden en wil je bijvoorbeeld per uur weten hoe het zit met de concentraties of gaat het om soms eens een meting ???

3. Hoe zit het met je chemische kennis en speelt dat en rol

4. Waarschijnlijk heb je je al verdiept via internet en ben je zo aan die technieken gekomen, vermeld de sites waar je de info vandaan hebt even, dat scheelt ons weer zoeken.

Berichten: 6

Re: Meet techniek van chloor/H2O2 in zwemwater

Mijn kennis heb ik gekregen via toeleveranciers. Die hun specifieke methoden voorstellen. Aangezien de verschillen in prijs niet erg groot zijn wil ik graag enige informatie inwinnen.

Mijn chemische kennis is niet groot, ook die van vele collega's niet. Dat neemt niet weg dat een zwembad gewoon met deze technieken geconfronteerd wordt.

1) Het gaat om chemische analyse van zwembadwater t.b.v. chloor en pH (eventueel peroxide)

2) Het gaat om realtime analyse, vlgs de wet moet het zwembadwater continue van een juiste kwaliteit zijn. De waarden zijn tussen 0,5-2,0 mg/L vrij actief chloor en pH tussen 6,8 en 7,8.

3) chemische kennis is laag, leveranciers bieen wel hulp

Berichten: 25

Re: Meet techniek van chloor/H2O2 in zwemwater

De sensoren zullen meestal een geheel aan componenten met chloor meten;

Cl2, HOCl, OCl-, Chloramines, organische Cl-verbindingen

Een sensor om chlorine te meten kan dus ook het OCl- en HOCl uit uw water meten:

Dit gebeurt voor automatische systemen meestal amperometrisch.

Voor waterstofperoxide gebeurt dit tevens meestal amperometrisch!

Je kan dit natuurlijk ook gewoon in het labo uittitreren maar dit is absoluut niet relevant voor jouw applicatie.

Het is zo dat de prijzen voor zulke installaties sterk veriëren. Het is verstandig een kijkje te nemen bij jouw collega's in de "zwembadwereld". Er bestaan specifieke modules in de handel, ook voor particulieren. Kant en klaar.

Reageer