Didactisch dilemma

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 31

Didactisch dilemma

Ik plaats deze poll naar aanleiding van de vraag over Grignard reacties (zie organische chemie). Er vraagt hier iemand naar de functie van magnesium in een Grignard reactie. Dit is basiskennis en het meest essentiele onderdeel van een Grignard reactie. ik vind dat een student dit zelf kan en moet opzoeken in zijn leerboeken. Ik bespeur soms enige luiheid met betrekking tot het zoeken naar antwoorden. Vaak is er met een search in google of een willekeurig boek al een goed antwoord te vinden.

Maar misschien ben ik te zeurderig en moet in het chemieforum alles kunnen worden gevraagd.

Graag jullie mening.

Berichten: 68

Re: Didactisch dilemma

Ik heb voor medisch en bilogisch onderzoek gekozen op school ipv chemie. Als ik dus wat wil weten over chemie en ik zoe iets op in een boek maar snap het niet, dan kan ik het hier vragen en da's wel zo handig.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Didactisch dilemma

Ik heb gestemd: anders.

Er is helemaal niets op tegen om de huidige middelen die er bestaan te gebruiken om vragen over bepaalde materie beantwoord te krijgen. Aangezien leerboeken nogal eens zelf tekort schieten is dat een nuttige aanvuling. Als een scholier/student daarom met vragen komt is daar niets op tegen, en dan is dat inderdaad didactisch verantwoord.

Dat neemt niet weg dat luie studenten niet beloond moeten worden met de beantwoording van een simpele opgave die ze wel uit een boek kunnen halen.

Bovenstaand is mijn persoonlijke mening; niet per se die van het forumteam (hoewel ik weet dat daar weinig verschil in zit :oops: ).

Heb je ook deze discussie gezien/gelezen? Dit gezegd hebbende, vraag ik me af of een Poll over deze vraag enig nut heeft...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Didactisch dilemma

Ik sluit mij in zijn geheel aan bij Beryllium en wil ook even kwijt dat dit topic ervoor is/was om hierover te discussieren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Didactisch dilemma

Ik plaats deze poll naar aanleiding van de vraag over Grignard reacties (zie organische chemie).


Ik heb niet het gevoel dat ik bij het beantwoorden van de vragen te makkelijk hapklare brokken heb gepresenteerd (in tegenstelling tot sommige andere gevallen...). De vraag waarvoor het magnesium dient had hij zelf al beantwoord. De vraag over de activering van magnesium werd fout beantwoord. En bij de vraag over nevenreacties had hij duidelijk al enig zoekwerk verricht.

Je 'klacht' is in een aantal gevallen zeker terecht, maar bij deze vraag vind ik hem niet van toepassing

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Didactisch dilemma

Ik denk hetzelfde over vragen die geformuleerd zijn als "vertel me eens iets over xxxxx". Mensen die besluiten om een werkstuk over xxxxx te maken, moeten dat werkstuk eerst zelf indelen, en evt. het forum gebruiken om na te vragen waarom xxxxx yyyyy doet en niet zzzzz.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Didactisch dilemma

Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van beryllium aan. Wat zijn we toch eensgezind met elkaar :oops:

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Didactisch dilemma

Na overleg heeft het team besloten om deze poll te sluiten.

Dat is niet omdat we geen kritiek willen, maar meer omdat dit onderwerp zich veel beter leent voor een open discussie dan een poll met beperkte invalshoeken. En aangezien er al een discussie loopt over dit onderwerp (klik hier) zien wij het nut van deze poll niet.

We moedigen eenieder aan in het door mij genoemde topic mee te discussiëren.

Poll gesloten

Ben je het er niet mee eens, of heb je vragen of opmerkingen? Stuur me dan een emailtje.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten