Springen naar inhoud

wat zijn alkaliŽn?

• Log in om te kunnen reageren

nomel

nomel

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2004 - 15:14

wat zijn alkaliŽn?

en is natronloog daar een voorbeeld van?

(ja het staat overal zo door elkaar, en het word verwarent,) :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oiio

oiio

• >100 berichten
  • 198 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2004 - 15:19

alkaliŽn zijn -OH verbindingen met alkalimetalen
dit is groep I in de tabel.

bijvoorbeeld: NaOH

...dacht ik maar verbeter me als ik fout ben , want ik ben niet zeker

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2004 - 21:57

Ik vermoed dat het gaat om alkaliemetalen. Dit zijn Li, Na, K, Rb, Cs en Fr. De aardalkalimetalen (aardalkaliŽn) staan in de tweede kolom van het periodiek systeem.

Maar het kan ook zijn dat juist de OH- verbindingen van deze metalen bedoeld worden met de term 'alkaliŽn', al zou ik dat niet handig vinden.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2004 - 22:03

Het staat inderdaad overal door elkaar. In google komt men zowel Duitse als Nederlandse sites tegen, en de helft heeft het gewoon over "basen" in het algemeen, en de andere helft over "hydroxiden van alkalimetalen". Ik denk dat het het zelfstandig naamwoord van "alkalisch" moet zijn, maar moet toegeven dat dat mezelf niet eens helpt om een beslissing te nemen of alkalien nu wel of niet synoniem is met base.

Wat zou het enkelvoud zijn? Een alkaliŽ?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 05 december 2004 - 22:06

@rwwh: alkali?

@nomel: ik denk dat het handig is de context te weten waarin je het woord tegenkwam.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2004 - 22:09

Ik heb het toch even buiten het internet opgezocht in de Grote Winkler Prins, 1977. Volgens deze is al-kali afkomstig uit het arabisch, en betekent het gebakkene. Origineel was het een aanduiding voor de carbonaten van natrium en kalium. De hydroxiden werden bijtende alkali genoemd. Eerst breidde dat zich uit over de hele kolom in het periodiek systeem. Het stukje gaat even door en sluit af met Thans is de term alkali synoniem met base. Ben ik toch weer even gerustgesteld. Het meervoud komt in de encyclopedie overigens niet voor.

Tom_CF

Tom_CF

• >100 berichten
  • 159 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2004 - 17:55

de hele kolom in het periodiek systeem

Chemlevel 8 en dan niet eens weten dat een kolom in het periodiek systeem 'groep' heet :oops: ...

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2004 - 18:07

Chemlevel 8 en dan niet eens weten dat een kolom in het periodiek systeem 'groep' heet  :oops: ...

Bedankt voor het compliment. Ik probeer alleen ook leesbaar te schrijven voor chemlevel<7. Groep heeft nog andere betekenissen, en ruimte voor Doorverwijspagina's is hier niet.

hikikomori

hikikomori

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 december 2004 - 03:28

Groep heeft inderdaad nog andere betekenissen, maar onder 'kolom' wordt algemeen een verticale reeks begrepen, denk ik :D
Maar ook het beste paard struikelt wel een keer :cry:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures