wat zijn alkaliën?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

wat zijn alkali

wat zijn alkaliën?

en is natronloog daar een voorbeeld van?

(ja het staat overal zo door elkaar, en het word verwarent,) :oops:

Berichten: 198

Re: wat zijn alkali

alkaliën zijn -OH verbindingen met alkalimetalen

dit is groep I in de tabel.

bijvoorbeeld: NaOH

...dacht ik maar verbeter me als ik fout ben , want ik ben niet zeker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wat zijn alkali

Ik vermoed dat het gaat om alkaliemetalen. Dit zijn Li, Na, K, Rb, Cs en Fr. De aardalkalimetalen (aardalkaliën) staan in de tweede kolom van het periodiek systeem.

Maar het kan ook zijn dat juist de OH- verbindingen van deze metalen bedoeld worden met de term 'alkaliën', al zou ik dat niet handig vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat zijn alkali

Het staat inderdaad overal door elkaar. In google komt men zowel Duitse als Nederlandse sites tegen, en de helft heeft het gewoon over "basen" in het algemeen, en de andere helft over "hydroxiden van alkalimetalen". Ik denk dat het het zelfstandig naamwoord van "alkalisch" moet zijn, maar moet toegeven dat dat mezelf niet eens helpt om een beslissing te nemen of alkalien nu wel of niet synoniem is met base.

Wat zou het enkelvoud zijn? Een alkalië?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wat zijn alkali

@rwwh: alkali?

@nomel: ik denk dat het handig is de context te weten waarin je het woord tegenkwam.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat zijn alkali

Ik heb het toch even buiten het internet opgezocht in de Grote Winkler Prins, 1977. Volgens deze is al-kali afkomstig uit het arabisch, en betekent het gebakkene. Origineel was het een aanduiding voor de carbonaten van natrium en kalium. De hydroxiden werden bijtende alkali genoemd. Eerst breidde dat zich uit over de hele kolom in het periodiek systeem. Het stukje gaat even door en sluit af met Thans is de term alkali synoniem met base. Ben ik toch weer even gerustgesteld. Het meervoud komt in de encyclopedie overigens niet voor.

Berichten: 159

Re: wat zijn alkali

de hele kolom in het periodiek systeem


Chemlevel 8 en dan niet eens weten dat een kolom in het periodiek systeem 'groep' heet :oops: ...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat zijn alkali

Chemlevel 8 en dan niet eens weten dat een kolom in het periodiek systeem 'groep' heet  :oops: ...
Bedankt voor het compliment. Ik probeer alleen ook leesbaar te schrijven voor chemlevel<7. Groep heeft nog andere betekenissen, en ruimte voor Doorverwijspagina's is hier niet.

Berichten: 46

Re: wat zijn alkali

Groep heeft inderdaad nog andere betekenissen, maar onder 'kolom' wordt algemeen een verticale reeks begrepen, denk ik :D

Maar ook het beste paard struikelt wel een keer :cry:

Reageer